Home / Newsroom / General Press Releases / 2022 /

Worldline verwerft participatie van 40% in Online Payment Platform B.V.

Verrijking van de Worldline’s waard propositie in de sector van de marktplaatsen en platformen

Parijs La Défense, 29 september 2022 – Worldline Euronext: WLN], een wereldwijde leider in betaaldiensten, kondigt een overeenkomst aan voor de aankoop van een participatie van 40% in Online Payment Platform B.V., een online Payment Service Provider met een specifieke betaaloplossing voor marktplaatsen en platformen.

Marktplaatsen en platformen: een snel groeiende e-commerce markt

De transacties die uitgevoerd worden via marktplaatsen en platformen vertegenwoordigen ongeveer een derde van de Europese online e-commerce volumes en zullen naar verwachting toenemen tot meer dan de helft in 2025.

Consumenten en bedrijven hebben duidelijk hun gewoontes veranderd tijdens de coronaviruscrisis. Van het versnellen van e-commercetrends en de overgang van contante naar digitale betalingen, tot het aanmoedigen van innovatieve bedrijven en ontwrichtende ondernemers om nieuwe platforms te lanceren, terwijl bestaande detailhandelaren werden gestimuleerd om hun eigen marktplaatsen te creëren.

Traditioneel vindt het merendeel van de online handelstransacties plaats in online winkels van het type B2C (Business to Consumer, bedrijven aan consumenten). Enkele mondiale betalingsdienstaanbieders (Payment Service Providers) zorgen dan voor de betalingen. De dynamiek van betalingen op marktplaatsen en platformen vereist echter een andere expertise dan in de traditionele e-commerce-markt. Deze vaardigheden omvatten de omgang met grote hoeveelheden  handelaars met relatief kleine verkoopvolumes, de verwerking van in beslag genomen betalingen, het beheer van geschillen en het beheer van relaties tussen consumenten en marktplaatsen, met inbegrip van transacties tussen consumenten (Consumer to Consumer, C2C).

Online Payment Platform (OPP), een Nederlandse online PSP gericht op e-commerce marktplaatsen

Online Payment Platform (OPP) werd opgericht in 2011 en is een Nederlandse Online PSP  die beheerd wordt door de oprichter Richard Straver en CEO  Maurice Jongmans. Het bedrijf legt zich toe op digitale betalingen voor marktplaatsen en platformen met een specifieke focus op het C2C-segment. Met een team van meer dan 60 medewerkers biedt het bedrijf zijn diensten aan in de hele Europese Unie en in het Verenigd Koninkrijk dankzij de Nederlandse licentie als PI die het in 2014 verkregen heeft. OPP levert diensten aan meer dan honderd marktplaatsen en platformen zoals e-Bay Kleinanzeigen, Marktplaats (die beiden deel uitmaken van Adevinta), Gumtree, Royal FloraHolland en PayPal. OPP heeft een uitgebreide expertise op het gebied van klantondersteuning voor marktplaatsen, inclusief snelle onboarding van handelaars en het beheer van geschillen.

OPP is in deze snel ontwikkelende sector ideaal geplaatst om de behoefte aan externalisering van de betalingen van marktplaatsen in het C2C-segment doelgericht aan te pakken en om zich te concentreren op de aanzienlijke groeimogelijkheden van marktplaatsen voor B2B (Business-to-Business, bedrijven aan bedrijven) en B2C.

Richard Straver, oprichter van OPP: "We zijn trots om onze krachten te bundelen met Worldline, de Europese leider in betalingen. We kunnen elkaars sterke punten benutten om de dienstverlening aan OPP's klantenbestand te verbeteren en uit te rollen naar nieuwe geografische gebieden voor nieuwe klanten. Ons team is verheugd zich bij de Worldline-familie aan te sluiten en aan dit ongelooflijk spannende volgende groei-hoofdstuk te beginnen."

Strategische redenen

OPP was op zoek naar een mondiale strategische partner om haar groei te versnellen en uit te breiden op de belangrijkste Europese markten van Worldline om de mogelijkheden voor snelle groei in de markt van de marktplaatsen en platformen  te kunnen aangrijpen. Worldline beantwoordt als wereldwijd toonaangevende speler in betalingen perfect aan dit profiel.

De transactie verrijkt het groeiprofiel van Worldline. Dankzij de commerciële organisatie van Worldline kunnen er voor de twee betrokken partijen synergiën gerealiseerd worden. Deze transactie ligt perfect in de lijn van het strategische roadmap van Worldline. Het bedrijf breidt op deze manier  zijn aanwezigheid in de e-commerce uit en levert een bewezen technologische bijdrage met een unieke oplossing die uit het niets ontworpen werd.

Marc-Henri Desportes, Deputy CEO van Worldline: “Ik kondig met veel genoegen vandaag aan dat wij een overeenkomst getekend hebben over deze strategische investering in OPP. Dit geeft Worldline toegang tot een markt in volle ontwikkeling, die van de digitale marktplaatsen en platformen, via de aanwezigheid in Europa van OPP en de opschaalbare toonaangevende technologie. Wij blijven Worldline verder uitbouwen tot een echte wereldwijde leider in paytech."

Belangrijkste feiten over de transactie

• Worldline verwerft een minderheidsparticipatie van 40% in OPP in 2022.
  • De resterende 60% blijft in handen van de oprichter en de CEO van OPP.
  • Voltooiing van de transactie voorzien voor het einde van 2022
  • Optie voor overname van de resterende 60% in 2026.

De voltooiing van de transactie moet goedgekeurd worden door DNB (De Nederlandsche Centrale Bank). De andere modaliteiten van de transactie blijven vertrouwelijk, in overeenstemming met de overeenkomst.

Volgende gebeurtenis

• 25 oktober 2022         Omzet van Q3 2022

Contacten

Investeerdersrelaties

Laurent Marie
laurent.marie@worldline.com

Benoit d’Amécourt
benoit.damecourt@worldline.com

Communicatie

Sandrine van der Ghinst
sandrine.vanderghinst@worldline.com

Hélène Carlander
helene.carlander@worldline.com

Over Worldline

Worldline [Euronext: WLN] is een wereldwijde leider in de betaalindustrie en technologisch voorkeurspartner voor handelaars, banken en zogeheten acquirers. Ondersteund door meer dan 20.000 medewerkers wereldwijd in 50 landen zorgt Worldline voor duurzame, betrouwbare en innovatieve oplossingen om groei te waarborgen. Worldline biedt verschillende diensten als in-store en online acquirer, verwerker van sterk beveiligde transactieverwerking en verschillende andere virtuele diensten. In 2021 genereerde Worldline een pro-forma omzet van bijna 4 miljoen euro. worldline.com

Waarschuwingen

Dit document bevat toekomstgerichte informatie die risico’s en onzekerheden inhoudt, inclusief informatie waarnaar verwezen wordt, over de groei en winstgevendheid van de Groep in de toekomst. Dit houdt in dat de verwachte resultaten aanzienlijk kunnen afwijken van de resultaten die vermeld worden in de toekomstgerichte informatie. Deze risico's en onzekerheden houden verband met factoren waarover de bedrijven geen controle hebben en die ze niet precies kunnen inschatten, zoals de toekomstige marktomstandigheden of het gedrag van andere spelers op de markt. De toekomstgerichte informatie in dit document bevat verwachtingen rond de toekomstige situatie en moet als dusdanig beschouwd worden. Deze verklaringen kunnen verwijzen naar plannen, doelstellingen en strategieën van Worldline, naar toekomstige gebeurtenissen en inkomsten of naar synergieën of resultaten die geen feitelijke informatie van historische aard zijn. De uitkomst van gebeurtenissen of de werkelijke resultaten kunnen verschillen van diegenen die beschreven werden in het Universeel Registratiedocument 2021 dat neergelegd werd bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) op 25 april 2022 onder indieningsnummer D.22-0342.

De organische groei van de omzet en van de operationele marge voor depreciatie en afschrijving wordt op vergelijkbare basis en met constante wisselkoersen gepresenteerd. De operationele marge voor depreciatie en afschrijving wordt weergeven zoals bepaald in het Universeel Registratiedocument 2021. Alle bedragen worden weergegeven in miljoen euro zonder decimale getallen. Deze presentatie kan leiden tot verschillen in afronding tussen de cijfers die gegeven worden in de verschillende tabellen en hun totalen of subtotalen. De doelstellingen voor 2022 worden uitgedrukt op vergelijkbare basis en tegen constante wisselkoers en in overeenstemming met de boekhoudkundige methodes van de Groep.

Worldline verbindt zich niet en is niet aansprakelijk voor de bijwerking van de informatie in dit document buiten wat voorzien is in de van kracht zijnde regelgeving.

Dit document is noch een aanbod voor verkoop of aankoop, noch een verzoek tot verkoop of aankoop van effecten in de Verenigde Staten of in andere landen. Effecten mogen niet verkocht worden in de Verenigde Staten zonder registratie of vrijstelling van registratie volgens de US Securities Act van 1933 zoals gewijzigd (de “US Securities Act”) of de van kracht zijnde wetgeving in alle staten van de Verenigde Staten. Effecten die aangeboden mogen worden in het kader van activiteiten werden niet geregistreerd en zullen niet geregistreerd worden in het kader van de US Securities Act of alle wetten inzake effecten in alle staten van de Verenigde Staten. Worldline heeft geen plannen om effecten hoe dan ook openbaar aan te bieden in de Verenigde Staten.