Home / Newsroom / General Press Releases / 2022 /

Worldline start partnerschap met fintechbedrijf Algoan om aan kredietverstrekkers en dienstverleners kredietbeoordeling van hoog niveau aan te bieden

Kredietbeoordeling mogelijk gemaakt via Open Banking

Parijs (la Défense), 4 mei 2022 – Worldline [Euronext: WLN], wereldwijd koploper in betaaldiensten, en Algoan, toonaangevend verlener van kredietwaardigheidscores, melden vandaag een samenwerkingsakkoord voor de gezamenlijke ontwikkeling van een baanbrekende oplossing voor kredietbeoordeling. Die moet kredietverstrekkers en dienstverleners helpen om betere kredietbeslissingen te nemen. Deze dienstverlening steunt op de allerbeste API's en machine-learning waarbij gebruik wordt gemaakt van transactiedata uit de open banking.

Binnen het veilige en door gebruikers goedgekeurde PSD2-kader krijgen kredietinstellingen, kredietnemers en handelaars de kans om tot een snellere, eerlijkere en datagestuurde aanpak van kredietbeoordeling te komen die voordelen heeft voor alle partijen. Worldline en Algoan zijn vastbesloten om deze opportuniteiten  makkelijk beschikbaar te maken voor de markt.

In heel Europa omvat de klassieke kredietbeoordelingspraktijk in diverse mate manuele processen en beoordelingen die onderhevig zijn aan menselijke fouten en waarbij de kredietaanvraag en de verwerking daarvan enorm tijdrovend zijn voor zowel kredietverstrekker als kredietnemer. Door de fundamentele wijzigingen in de sector van de financiële dienstverlening wordt het steeds moeilijker om kandidaat-kredietnemers te beoordelen: de klassieke assessmentmethodes voldoen niet meer aan de verwachtingen van klanten. Ze hinken achterop tegenover de digitale transformatie en de wijzigingen in regelgeving. Het 'credit & risk'-assessmentproces heeft veel te winnen bij de PSD2-opportuniteiten, zeker nu Open Banking en Open Finance betere en snellere dienstverlening blijven aanbieden aan consumenten en instellingen.

Open Banking heeft een enorm potentieel te ontginnen

Dit partnerschap combineert het pan-Europese Open Bankingbereik en de expertise van Worldline in digitaal bankieren met de expertise van Algoan wat kredietbeoordeling aangaat. Algoan hanteert de beste algoritmen voor machine-learning en biedt een nieuwe tool voor kredietbeoordeling die steunt op Open Banking. Banken, kredietinstellingen, kredietverstrekkers en dienstverleners zijn hiermee in staat hun kredietbeoordeling naar een hoger niveau te tillen. Dit resulteert in nauwkeurigere scores, toegang tot betere data en een betere, efficiëntere verwerking. De innovatie kan waardevol zijn in veel gevallen: persoonlijke financiën en consumentenkrediet, autofinanciering en -leasing, kredietverlening aan retail, BNPL (buy now, pay later), verzekeringen en nutsbedrijven.

Voordelen voor kredietgevers en kredietnemers

Kredietbeoordeling op basis van Open Banking is zeer voordelig voor zowel kredietgevers als -leners. De kredietgever krijgt data van de bank, wat hun geldigheid waarborgt en dus het frauderisico drukt. Dankzij de nauwkeurigere beoordeling kunnen kandidaat-kredietnemers in aanmerking komen die vroeger werden afgewezen. De toegang tot rekeninggegevens van de consument (op voorwaarde dat die daar mee instemt), geeft kredietgevers snel een beter beeld van de financiële situatie van die consument. Zij kunnen aan de behoeften van de kredietnemer voldoen zonder hem mogelijk op te zadelen met een te hoge schuldenlast. Bovendien kan de kredietverstrekker de klant een snel en transparant traject voorstellen en krijgt de kredietnemer een eerlijke kredietbeoordeling en een snellere 'time-to-yes'.

Centraal in deze nieuwe tool voor kredietbeoordeling staat de Open Banking API van Worldline. Deze verleent toegang tot ruim 3.500 banken in 19 landen in Europa. Worldline behoort immers tot de Open Banking-providers in Europa.

Michael Steinbach, Managing Director Financial Services bij Worldline: "Worldline zoekt altijd innovatieve partners die onze visie delen en die ons kunnen helpen onze Open Banking-diensten te verrijken en uit te breiden. Wij zijn een koploper in betaaldiensten en behoren tot de grootste Open Banking-providers in Europe. We zijn dan ook vastbesloten om het volledige potentieel van Open Banking te ontdekken. Samen met Algoan kunnen we onze klanten een snelle, rendabele end-to-end oplossing met white label aanbieden om kredietwaardigheid te beoordelen."
Michael Diguet, CEO bij Algoan: "Kredietbeoordeling met Open Banking beleeft een momentum dat de grote spelers zouden moeten toejuichen. We verheugen ons op samenwerking met Worldline, een wereldleider, en om hen uit te rusten met onze uitstekende API voor wereldwijde kredietbeoordelingen. Dit nieuwe partnerschap is alweer een mijlpaal in de internationale groei van Algoan.We kijken ernaar uit om samen een revolutie teweeg te brengen in de kredietsector door het potentieel van de Open Banking-vermogens van Worldline in de strijd te gooien"

OVER Worldline

Worldline [Euronext: WLN] is een wereldwijde leider in de betaalindustrie en technologisch voorkeurspartner voor handelaars, banken en zogeheten acquirers. Ondersteund door meer dan 20.000 medewerkers wereldwijd in 50 landen zorgt Worldline voor duurzame, betrouwbare en innovatieve oplossingen om groei te waarborgen. Worldline biedt verschillende diensten als in-store en online acquirer, verwerker van sterk beveiligde transactieverwerking en verschillende andere virtuele diensten. In 2021 genereerde Worldline een pro-forma omzet van bijna 4 miljoen euro. Worldline.com

Over ALGOAN

Algoan is een fintechbedrijf dat opschudding wekt in de kredietsector door deze eerlijker en verantwoordelijker te laten werken. Algoan is met zijn kredietbeoordelings-API koploper in Europa, en biedt andere fintechs, retailers en financiële instellingen tools voor kredietbeslissingen die via een programma-interface kunnen worden ingebed in processen voor BNPL-kredietacceptatie, auto-inschrijving en zelfs hypotheken. Oplossingen van Algoan steunen op Open Banking (het beveiligde delen van bankgegevens van de kredietaanvrager) en maken het mogelijk het kredietrisico te halveren(1), tot 40 % meer leningaanvragen goed te keuren(2), de verwerkingskosten te drukken en een naadloos 100 % digitaal traject te volgen.
(1) ISO-goedkeuring
(2) ISO-risico