Home / Newsroom / General Press Releases / 2022 /

Elektronisch betalen verplicht in alle Belgische winkels

Worldline begeleidt handelaars bij inzetten van betaaloplossingen op maat

Brussel, 14 maart 2022 – Vanaf 1 juli 2022 zullen Belgische handelaars minimum één elektronische betaalwijze moeten aanbieden aan hun klanten. Worldline, wereldleider op vlak van betaaldiensten, engageert zich om handelaars te begeleiden bij het aanbieden van een elektronische betaalwijze die zo goed mogelijk aansluit bij hun specifieke behoeften.

De wet van 1 juli 2022 zal van toepassing zijn op alle Belgische handelszaken, vrije beroepen alsook verenigingen zonder winstoogmerk en niet-gouvernementele organisaties die een commerciële activiteit uitoefenen. Vanaf het moment dat de nieuwe wet in werking treedt hebben handelaars tot 31 december 2022 de tijd om zich van een elektronische betaalwijze te voorzien. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor, afhankelijk van de noden en het budget van de handelaar.

Worldline als partner tijdens de omschakeling

Worldline steunt de handelaars tijdens deze omschakeling. Vincent Roland, CEO van Worldline België zegt: « Er vindt een natuurlijke evolutie plaats naar meer elektronische betalingen op alle markten waarop wij actief zijn en de Belgische consument blijft niet achter. We zijn er ons van bewust dat dat een uitdaging vormt voor handelaars die nog niet zijn uitgerust met een oplossing voor elektronische betalingen. Om elektronische betalingen toegankelijker te maken, bieden wij verschillende betaaloplossingen aan die aan alle vormen van zaken doen zijn aangepast en investeren wij in alle nieuwe technologieën die onze klanten kunnen helpen bij de ontwikkeling van nieuwe verkoopkanalen. »

Om specifiek hulp te bieden aan kleinere ondernemers, biedt Worldline, onder andere, alles-in-één-pakketten aan vanaf €1 per dag, inclusief betaalterminal en een bepaald transactievolume. Voor handelaars die niet over een fysieke winkel beschikken, is de beveiligde betaaloplossing ‘Pay By Link’ ook een efficiënte oplossing die toelaat om eenvoudig betalingen te aanvaarden via e-mail, sms of via een ander berichtenkanaal.

Tijdens de 2de helft van het jaar zal Worldline in België ook de ‘Tap On Mobile’ oplossing lanceren die handelaars toelaat om hun smartphone als betaalterminal te gebruiken. Het betreft hier een doeltreffende oplossing op instapniveau voor zeer kleine of occasionele handelaars die slechts een beperkt aantal elektronische transacties verrichten.

« Wij zetten ons in om alle handelaars te begeleiden in hun digitale transformatie en de ontwikkeling van nieuwe distributiekanalen en betalingstrends. Vandaag de dag is het zowel in het belang van de handelaars als de klant om verschillende betaaloplossingen aan te kunnen bieden, via kaart, smartphone, horloge of andere wearable », vervolgt Vincent Roland.

Ook belangrijk, de aankoop van een betaalterminal is fiscaal aftrekbaar tegen 125% voor alle handelaars.

OVER WORLDLINE

Worldline [Euronext: WLN] is een wereldwijde leider in de betaalindustrie en de technologiepartner bij uitstek voor handelaars, banken en acquirers. Met 20.000 medewerkers in meer dan 50 landen biedt Worldline zijn klanten duurzame, betrouwbare en innovatieve oplossingen die hun groei bevorderen. De door Worldline aangeboden diensten omvatten instore en online commerciële acquiring, sterk beveiligde verwerking van betaaltransacties en een uitgebreid aanbod van digitale diensten. In 2021 genereerde Worldline een pro-forma-omzet van bijna 4 miljard euro. worldline.com

PERS CONTACT

T +32 (0)2 727 68 22