Home / Newsroom / General Press Releases / 2021 /

Worldline integreert de mobiele betaaloplossing Payconiq in zijn betaalterminals

Brussel, 16 december 2021 – In de laatste rechte lijn naar de eindejaarsfeesten, kondigt Worldline, Europees marktleider in de betalings- en transactiedienstensector, de implementatie aan van de mobiele betaaloplossing Payconiq op zijn betaalterminals. Consumenten kunnen voortaan met hun smartphone betalen door een QR-code te scannen op de Worldline betaalterminal met de Payconiq by Bancontact app of een bankapp waarin de mobiele betaaloplossing Payconiq is geïntegreerd. Deze samenwerking biedt handelaars de mogelijkheid om een ruimere keuze aan betaalmethodes aan te bieden in hun zaak en sluit aan bij nieuwe consumptietendensen.

Mobiel betalen is niet meer weg te denken

Mobiel betalen is vandaag niet meer weg te denken in fysieke en online winkels. In een recente studie[1] geven 4 Belgen op 10 aan dat ze ondertussen volkomen vertrouwd en op hun gemak zijn met betalingen via hun smartphone. Bij de Belgen van 16 tot 24 jaar beschouwt 51% de smartphone als de toekomst voor betalingen, tegenover 42% in de categorie 25-35 jaar en 24% voor de categorie 65-74 jaar. Bij de 75-plussers wil toch 15% de mobiele telefoon overwegen als toekomstig betaalmiddel.

Uit de meest recente cijfers van Worldline blijkt dat 75% van de online Bancontact transacties gebeurt met een smartphone (scannen van een QR-code of doorverwezen worden naar de Payconiq by Bancontact app of een andere bankapp).

Deze stijgende tendens is ook zichtbaar in fysieke winkels, waar steeds meer Belgische consumenten hun smartphone gebruiken om hun aankopen te regelen. In augustus 2021 betaalden de Belgen meer dan een miljoen keer met hun smartphone in de winkel, wat drie keer meer is dan in februari 2020, voor de coronacrisis dus.

Vincent Roland, CEO van Worldline Belgium: “Met het partnerschap tussen Worldline en Bancontact Payconiq Company kunnen we de handelaars een bijkomende betaalmethode aanbieden en spelen we in op veranderende marktnoden. Wij investeren permanent in onderzoek en ontwikkeling om nieuwe functies toe te voegen aan onze betaalterminals, zoals de mogelijkheid om QR-codes te lezen of te tonen.”

Maxim, handelaar in Gent, deelt zijn ervaring: « De Payconiq by Bancontact app is ongelooflijk handig: de betaalterminal toont een QR-code en om te betalen hoeven de klanten de code alleen maar te scannen met hun smartphone. Bij ons betaalt al bijna 80% van de klanten op deze manier.”

Gebruiksvriendelijk dankzij een QR-code

Betalen met een Payconiq QR-code was al mogelijk  in alle winkels waar een Payconiq sticker kan gescand worden aan de kassa. Voortaan zal de QR-code ook rechtstreeks verschijnen op de Worldline betaalterminal, klaar om gescand te worden. Deze betaaloplossing is bovendien perfect hygiënisch aangezien er geen enkel contact vereist is.

Vincent Roland, CEO van Worldline Belgium, legt uit: “Innovaties in de betaalsector en nieuwe technologieën stellen ons in staat om de klantervaring sterk te verbeteren en ze steeds eenvoudiger, sneller en vlotter te maken. Dat is des te belangrijker tijdens de huidige gezondheidscrisis die bijkomende hygiënemaatregelen vergt en in een periode waarin traditioneel meer feesten en transacties plaatsvinden. Mobiel betalen nestelt zich in het dagelijks leven van consumenten en zij willen daarbij zelf hun betaalmethode kunnen kiezen. Het partnerschap met Bancontact Payconiq Company sluit dus perfect aan bij de huidige ontwikkelingen.”

Nathalie Vandepeute, CEO Bancontact Payconiq Company, voegt eraan toe: “Onze cijfers tonen aan dat de Belgen nooit zo vaak mobiel betaalden als vandaag. Die gewoonte is ondertussen verankerd in hun dagelijks leven en deze trend zal in de toekomst alleen maar versterken. Onze samenwerking met Worldline is erop gericht om de klantenervaring inzake mobiel betalen in de winkel verder te verbeteren. Consumenten die wensen te betalen met hun telefoon zullen voortaan ook een QR-code kunnen scannen op de betaalterminals van Worldline. Een nieuwe stap naar een steeds vlottere aankoopervaring.”

In de loop van 2022 zullen alle handelaars deze nieuwe betaaloplossing kunnen aanbieden in hun winkel. De uitrol hiervan is al enkele maanden aan de gang en de mogelijkheid is op dit moment al beschikbaar bij bepaalde handelaars.

Ontdek onze beeldbank

Ontdek de video van Maxim van brasserie Haeseveld in Gent

[1] Digital Payment Barometer – Studie door de VUB in samenwerking met Febelfin, Worldline, Bancontact Payconiq Company, Visa en Mastercard

OVER WORLDLINE