Home / Newsroom / General Press Releases / 2021 /

Worldline bundelt krachten met FIDO Alliance

Volgende stap in veilige en gebruiksvriendelijke online identificatie

Utrecht, – Worldline (Euronext: WLN) is lid geworden van de FIDO Alliance, een wereldwijde organisatie die streeft naar standaardisatie en interoperabiliteit in de authenticatiewereld. Met het lidmaatschap zet Worldline een volgende stap in zijn online identificatiestrategie, vanuit de visie dat sterke authenticatie, interoperabiliteit en het gebruik van biometrie cruciaal zijn.

De FIDO Alliance is een wereldwijde open branchevereniging die als doel heeft om universele authenticatiestandaarden te creëren. De alliantie wil met universele authenticatienormen de overmatige afhankelijkheid van wachtwoorden terugdringen. Dit doen zij door de ontwikkeling, het gebruik en de naleving van normen voor authenticatie en attestatie te stimuleren.

Veilige open standaarden

De FIDO Alliance werkt aan het veranderen van de aard van authenticatie met open standaarden die veiliger zijn dan wachtwoorden. Deze zijn daarnaast eenvoudiger te gebruiken voor eindgebruikers en minder complex voor dienstverleners om te implementeren en te beheren. Worldline staat volledig achter deze initiatieven en is trots om op dit gebied samen te werken met de FIDO Alliance en de andere leden, om veilige en gebruiksvriendelijke identificatieoplossingen aan te bieden.

"Wij verwelkomen ons nieuwe lid Worldline en danken hen voor hun toewijding aan sterke authenticatie in het belang van de online gemeenschap van aanbieders en gebruikers”, zegt Christina Hulka, uitvoerend directeur en COO van de FIDO Alliance. “Worldline begrijpt de behoefte aan een nieuw model voor gebruikersauthenticatie dat de identiteit van de gebruiker bevestigt, beschermt en tegelijkertijd de gebruikerservaring vereenvoudigt."

Belangrijke voordelen
"Het is voor ons enorm belangrijk om lid te zijn van de wereldwijd gerenommeerde FIDO Alliance", zegt Wolf Kunisch, Head of Strategy & Public Affairs bij Worldline. "Het geeft ons de mogelijkheid om deel uit te maken van deze belangrijke werkgroep die de standaarden bepaalt voor veilige online identificatie. Bovendien helpt het ons om op de hoogte te blijven van de laatste trends op dit gebied, en om ervoor te zorgen dat de resultaten van de werkgroep deel uitmaken van onze eigen product roadmap. Dit stelt ons in staat om onze dienstverlening voor onze klanten nog verder te optimaliseren."

Het lidmaatschap van de FIDO Alliance biedt verschillende belangrijke voordelen voor Worldline en zijn klanten:

• De alliantie streeft ernaar interoperabiliteit op het gebied van identificatieoplossingen te ontwikkelen die de afhankelijkheid van wachtwoorden voor alle markten en gebruikssituaties minimaliseren. Dit zou het zowel gemakkelijker als veiliger maken voor consumenten om zich te identificeren of om online beslissingen te authentiseren.
  • Het doel van de FIDO2-norm is biometrische authenticatie aan te bieden zonder dat daarvoor een mobiele toepassing nodig is. Voor Worldline betekent dit bijvoorbeeld dat ze het kunnen aanbieden via hun WL Trusted Authentication in browser.
  • Met FIDO kunnen ondernemers hun eigen authenticatie gebruiken voor e-commerce-betalingen. Ze kunnen gedelegeerde authenticatie gebruiken en de volledige gebruikerservaring behouden, en hoeven geen gebruik te maken van de authenticatie van uitgevende instanties.

OVER Worldline

Worldline [Euronext: WLN] is de Europese leider in de betalings- en transactiedienstensector en de nummer 4 speler op wereldniveau. Met zijn internationale bereik en zijn focus op innovatie is Worldline dé voorkeurspartner bij uitstek op het vlak van technologie voor winkeliers, banken en derde partijen, maar ook voor aanbieders van openbaar vervoer, overheidsinstellingen en industriële bedrijven in alle sectoren. Met meer dan 20.000 werknemers in meer dan 50 landen biedt Worldline zijn klanten duurzame, betrouwbare en veilige oplossingen voor de gehele waardeketen van het betalingsverkeer, en wordt de groei van bedrijven van klanten gestimuleerd, waar ze zich ook bevinden. Het aanbod van Worldline op het vlak van Merchant Services; Terminals, Solutions & Services; Financial Services en Mobility & e-Transactional Services omvat nationale en internationale commerciële acquisitie, zowel in de winkel als online, uiterst veilige verwerking van betalingstransacties, een brede portefeuille van betaalterminals, evenals e-ticketing en digitale diensten in industriële omgevingen. In 2020 genereerde Worldline proforma-inkomsten van 4,8 miljard euro. worldline.com

Marcel Woutersen
M: +31(0)6 29 05 08 71