Home / Newsroom / General Press Releases / 2021 /

Worldline maakt resultaten bekend van zijn laatste onderzoek naar aankoopgedrag in België

Brussel, 3 december 2021 – Worldline, Europees marktleider in de betaal- en transactiedienstensector, maakt vandaag de resultaten bekend van zijn laatste onderzoek naar het aankoopgedrag in België. Elektronische betalingen en e-commerce zijn aan een spectaculaire opmars bezig en contactloos betalen vindt algemeen ingang (bij alle generaties): een terugblik op de belangrijkste tendensen die heuse blijvers lijken te zijn.

Belgen gebruiken steeds vaker hun bankkaart, smartphone of een ander elektronisch betaalmiddel om hun aankopen te doen. In 2021 laten elektronische betalingen een groei optekenen van 14,5%[1] tegenover dezelfde periode in 2020. De kaap van de 2 miljard elektronische betalingen werd dit jaar bereikt op 12 september, terwijl dat in 2020 het geval was op 11 oktober en in 2018 op 15 november. Bovendien vonden er 10 recorddagen voor elektronische betalingen plaats in België in 2021, waaronder "Black Friday", waarop bijna 10,9 miljoen elektronische transacties werden geregistreerd.

Deze cijfers bevestigen de toenemende populariteit van elektronisch betalen, waarbij consumenten vooral op zoek zijn naar comfort, veiligheid en snelheid.

E-commerce en mobiele betalingen in volle expansie

Aan het begin van de coronacrisis werden klanten en handelaars ‘gedwongen’ in de richting van de online handel aangezien fysieke winkels moesten sluiten. Ondertussen is e-commerce goed en wel doorgedrongen in de consumptiegewoonten van vele Belgen.

Volgens de laatste analyse van Worldline is het aandeel van online betalingen in 2021 met 23%[2] gestegen tegenover 2020. De stijging tegenover 2019, toen COVID-19 nog niet had toegeslagen, bedraagt 57%.

De groeiende trend van e-commerce was trouwens ook zichtbaar tijdens afgelopen “Black Friday” op vrijdag 26 november. Deze dag werd de tweede hoogste e-commercedag ooit, na Black Friday 2020.

De debetkaart (voornamelijk Bancontact) is ondertussen het meest gebruikte betaalmiddel voor online betalingen: 65% tegenover 35% voor kredietkaarten. Ook mobiele betalingen zijn in opmars: drie Bancontact e-commerceverrichtingen op vier worden uitgevoerd met een smartphone (met een scan van een QR-code of via Payconiq by Bancontact of een bankapp).

“Consumenten hebben steeds meer de gewoonte aangenomen om online te kopen. We zien die tendens ook steeds meer bij handelaars die hun weg naar het internet vinden. De stijging van online en mobiele betalingen is structureel en zal zich wellicht doorzetten”, aldus Vincent Roland, Algemeen Directeur van Worldline België en Directeur van de business line ‘Merchant Services’.

Worldline anticipeert op deze nieuwe trends en helpt zijn klanten om mee te evolueren door betaaloplossingen te ontwikkelen die gelijke tred houden met de groei van e-commerce, waaronder online tools voor internationale uitbreiding. Die verzekeren de veiligheid van online betalingen over de grenzen heen en dragen bij tot de groei van online handelaars van elke omvang, door hen een uniek globaal contract aan te bieden dat beheerd wordt door één uniek toegangspunt, Worldline.

Worldline introduceert ook betalingen via een gescande QR-code, waardoor betaalsystemen als Payconiq, Alipay en binnenkort zelfs PayPal kunnen worden aangeboden.

Contactloos betalen bij iedereen een gewoonte geworden, ook bij senioren

Contactloos betalen is bij Belgische consumenten zeer populair geworden sinds het begin van de coronacrisis. Worldline stelt vast dat contactloos betalen elke dag meer dan 50% van de elektronische transacties vertegenwoordigt, tegenover 13% in 2020 en 5% in 2019.

Er bestaat een aanzienlijk verschil in het gebruik van contactloos betalen naar gelang de aankoopschijf: betalingen van bedragen van minder dan 10 euro worden voor 72% contactloos uitgevoerd. Betalingen tussen de 10 en de 25 euro worden in 60 % van de gevallen contactloos uitgevoerd. Voor bedragen tussen de 25 en de daalt dit percentage tot 46 %.

“Vooral voor kleine bedragen is contactloos betalen populair. Hoe groter de bedragen worden, hoe meer contactloos betalen afneemt. Momenteel wordt 61% van alle transacties van minder dan 50 euro contactloos en zonder pincode uitgevoerd. Dit betekent dat er nog 39% van de transacties in aanmerking komt voor betalingen zonder pincode. Daar zit dus nog een evolutiemarge”, vertelt Vincent Roland. Sinds april 2020 kan contactloos en zonder pincode worden betaald voor bedragen tussen 0 en 50 euro. De snelheid en het gemak van deze betaalwijze hebben het gebruik versneld, met name in de hoogste leeftijdscategorieën. Het is trouwens in de leeftijdscategorie van 65 jaar en meer dat deze betaalwijze het meest wordt gebruikt: 76 % van hen betaalde het voorbije jaar ten minste één keer contactloos[3].

“In Nederland ligt de gemiddelde waarde van een transactie lager dan in België. Dat zou onder meer een verklaring kunnen zijn voor het feit dat contactloos betalen vaker wordt gebruikt in Nederland (86%[4]) dan in België (50%)”, aldus Vincent Roland.

De opmars van contactloos betalen is meer uitgesproken in een aantal specifieke sectoren: voedingswinkels, horeca, onderwijs en de vrijetijdssector. Die sectoren vertegenwoordigen samen 75 % van de contactloze betalingen in België.

“De versnelde investeringen van Worldline in onderzoek en ontwikkeling zorgen ervoor dat het de meest geschikte oplossingen kan aanbieden voor alle vormen van handel”

Mobiel betalen in fysieke winkels maakt opgang, ook al blijft de evolutie minder uitgesproken dan die van online betalingen via smartphone. Op termijn zal de smartphone een belangrijk betaalmiddel worden in het fysieke aankoopproces, complementair met de plastic kaart.

“De sterke toename van digitale betalingen heeft ook te maken met de versnelling van onze investeringen in onderzoek en ontwikkeling om de meest geschikte oplossingen voor alle vormen van handel aan te bieden. Wij concentreren ons bijvoorbeeld op de verbetering van de functionaliteiten van onze laatste generatie betaalterminals, die QR-codes kunnen lezen of weergeven en nieuwe diensten met toegevoegde waarde aanbieden, zoals de integratie van loyaliteitsprogramma’s, de weergave van interactieve reclameaanbiedingen en talrijke verbeteringen in de klantinteractie. Aan het andere uiteinde van het spectrum is de Tap on mobile-oplossing van Worldline, waarbij de smartphone van de handelaar sterk beveiligd kan worden en zo de betaalterminal vervangt, een doeltreffende instapoplossing voor kleine handelaren of occasionele handelaren die niet veel transacties verrichten. Het is in het belang van handelaren en klanten om een gevarieerd aanbod te hebben, zodat zij veilig kunnen betalen zonder zich zorgen te maken over de betalingswijze. Daarom zet Worldline zich in om betrouwbare oplossingen aan te bieden in een digitale wereld die voortdurend evolueert en nieuwe manieren biedt om te betalen, te leven en zaken te doen. De garantie om het hoogste niveau van vertrouwen in elektronische betalingen aan te bieden, is de kern van onze nieuwe merkidentiteit”, besluit Vincent Roland.

Ontdek onze nieuwe merkidentiteit

Download het nieuwe logo

OVER WORLDLINE

Worldline [Euronext: WLN] is de Europese leider in de betalings- en transactiedienstensector en de nummer 4 speler op wereldniveau. Met zijn internationale bereik en zijn focus op innovatie is Worldline dé voorkeurspartner bij uitstek op het vlak van technologie voor handelaars, banken en derde partijen, maar ook voor aanbieders van openbaar vervoer, overheidsinstellingen en industriële bedrijven in alle sectoren. Met meer dan 20.000 werknemers in meer dan 50 landen biedt Worldline zijn klanten duurzame, betrouwbare en veilige oplossingen voor de gehele waardeketen van het betalingsverkeer. Hierdoor wordt de groei van hun bedrijf gestimuleerd, waar ze zich ook bevinden. Het aanbod van Worldline op het vlak van Merchant Services; Terminals, Solutions & Services; Financial Services en Mobility & e-Transactional Services omvat nationale en internationale commerciële acquisitie, zowel in de winkel als online, uiterst veilige verwerking van betalingstransacties, een brede portefeuille van betaalterminals, evenals e-ticketing en digitale diensten in industriële omgevingen. In 2020 genereerde Worldline proforma-inkomsten van 4,8 miljard euro. worldline.com