Home / Newsroom / General Press Releases / 2019 /

Black Friday: nieuwe records voor elektronisch betaalverkeer

blackfriday

Black Friday is Black Weekend geworden

• Een absoluut record van 10.432.103 elektronische betalingen werd verwerkt op vrijdag 29 november
  • Record in e-commerce tijdens Black Friday met een stijging van 87% ten opzichte van een normale vrijdag (22/11)
  • Zondag 1 december was de beste zondag van het jaar op het gebied van elektronisch betaalverkeer

Brussel, 2 december 2019 – Black Friday, een commercieel evenement overgewaaid uit de Verenigde Staten en nu ook in België gekend, wint elk jaar weer aan populariteit. Dit wordt dan ook weerspiegeld in de cijfers: op vrijdag 29 november heeft Worldline, de Europese marktleider in betaal- en transactiediensten, een recordaantal van 10.432.103 elektronische transacties in fysieke en online winkels verwerkt. Dit is een stijging van 25% ten opzichte van een normale vrijdag (22/11).

Recorddag voor het elektronische betaalverkeer

Black Friday 2019 zal de geschiedenis ingaan als dé absolute topdag voor het elektronische betaalverkeer in België. Het heeft zelfs zaterdag 22 december 2018 onttroond, toen we 10.061.396 transacties hebben verwerkt. Dit bevestigt eveneens de groeiende populariteit van elektronische betalingen. In 2018 verwerkten we een totaal van 2.3 miljard elektronische betalingen, een record dat we dit jaar al verpulverd hebben met Black Friday.

Meer dan één op de tien betalingen in fysieke winkels op Black Friday gebeurde met een contactloze kaart of mobiele telefoon.

Recorddag voor e-commerce

Ook al is het effect van Black Friday merkbaar in zowel fysieke als online winkels, de impact van dit evenement is nog opvallender in e-commerce. Dit jaar heeft Worldline een stijging van 87% gezien in het aantal e-commerce transacties ten opzichte van een normale vrijdag (22/11). Black Friday 2019 steekt dus met kop en schouders ver boven alle andere dagen uit op het gebied van e-commerce, gevolgd door Black Friday 2018 en zondag 1 december 2019.

Black Weekend: de beste zondag van het jaar

We merken tevens op dat de impact van Black Friday zich nu over meerdere dagen uitstrekt, terwijl deze zich in vorige jaren enkel op vrijdag richtte. Dit jaar profiteerde de Belgische consument het hele weekend door van de vele promoties: ze hebben 23% meer transacties uitgevoerd dan tijdens hetzelfde weekend vorig jaar (+16,5% vergeleken met het weekend ervoor).

Zaterdag 30 november is met 9.934.587 elektronische transacties de derde belangrijkste dag ooit geworden op het gebied van elektronisch betaalverkeer.

Zondag 1 december was de beste zondag van het jaar (soldenperiodes inbegrepen) met 5.165.647 elektronische transacties.

Cyber Monday

Verder stelde Worldline deze voormiddag vast dat het aantal elektronische transacties met 12% gestegen is in vergelijking met dezelfde periode afgelopen maandag (25/11). Deze trend is nog opvallender in e-commerce met 39% meer transacties.

De cijfers tonen aan dat Black Friday niet meer uit de agenda van de jaarlijkse commerciële topevenementen in België weg te denken is, en dat het daarnaast tot een ‘Black Weekend’ uitgegroeid is.

Meer Informatie

Worldline Press Office: 02 727 68 22 – press-benelux@worldline.com

Over Worldline

Worldline [Euronext: WLN] is de Europese marktleider in betalings- en transactieservices. Innovatie zit in de kern van ons DNA. Worldline biedt pan-Europese en binnenlandse acquiring voor zowel fysieke als online bedrijven, beveiligde verwerking van betalingstransacties voor banken en financiële instellingen, transactieservices in e-ticketing en voor lokale en centrale openbare instanties. Dankzij aanwezigheid in meer dan 30 landen is Worldline de aangewezen betalingspartner voor winkeliers, banken, openbaarvervoerbedrijven, overheidsinstanties en industriële bedrijven; waarvoor Worldline geavanceerde digitale services biedt. De activiteiten van Worldline zijn onderverdeeld in drie bedrijfstakken: Merchant Services, Financial Services waaronder equensWorldline Mobility & eTransactional Service. Worldline heeft wereldwijd ongeveer 11.000 mensen in dienst, met een geschatte pro forma omzet van ongeveer 2,3 miljard euro op jaarbasis. worldline.com