Home / Newsroom / General Press Releases / 2019 /

Worldline verwerkte al meer dan 1 miljard elektronische betalingen in eerste jaarhelft 2019

Kerncijfers België:

• Innovatiegolf in de betaalsector: al 36 miljoen contactloze betalingen in 2019 (+284% tussen mei 2018 en mei 2019).
  • Belg kiest in ijl tempo voor online shoppen. Al 30% meer online betalingen ten opzichte van 2018[1]
  • Kaart of smartphone populair betaalmiddel bij bedragen tot 5 euro (+18% in 2019 t.o.v. 2018)[2]

Brussel – 18 juni 2019 – De Belg rekent zijn aankopen almaar vaker elektronisch af. Tussen 1 januari en 31 mei 2019 verwerkte Worldline, Europees leider in betaal- en transactiediensten, al meer dan 1 miljard elektronische betalingen. Dat is een stijging van 12% ten opzichte van dezelfde periode in 2018.
Ook online spreken de cijfers boekdelen. Terwijl Worldline vorig jaar in de eerste jaarhelft[3] 80 miljoen online transacties heeft geregistreerd, waren er dat dit jaar 30% meer, goed voor 105 miljoen elektronische betalingen. Het elektronisch betaalverkeer zet zijn innovatieparcours verder in 2019 onder impuls van e-commerce, contactloze technologie en digitaal betalen voor kleine bedragen.

Het wereldwijd ecosysteem aan elektronische betalingen ondergaat momenteel ingrijpende veranderingen. Dankzij de schaal, stabiliteit en veiligheid bevestigt Worldline zijn Europese leiderspositie in een context van nieuwe spelers en consilidatie. De omzet van de Worldline groep is veruit de hoogste in Europa inzake betaaldiensten en elektronische transacties. Het bedrijf is koploper op het vlak van nieuwe betaaldiensten dankzij een actief innovatiebeleid. Eerder dit jaar lanceerde Worldline nog One Commerce Hub, een platform voor handelaren om consumenten een geïntegreerde, omnichannel betaalervaring aan te bieden, en de YUMI, een gloednieuwe betaalterminal die de Red Dot Award in de wacht sleepte voor zijn revolutionaire design.

In een omgeving waar het betaalverkeer zich in ijl tempo ontwikkelt, kenmerkt de Belgische betaalmarkt zich door:

• Het stijgend belang van e-commerce
  • Contactloos betalen
  • Evolutie van elektronisch betalen voor kleine bedragen met de kaart of smartphone

Trend 1: Betalen als onderdeel van omnichannel wordt belangrijker: stijgend belang van e-commerce
Hoewel de Belg voornamelijk nog in de fysieke winkel shopt, vindt hij zijn weg aanvullend ook almaar vaker naar de webshop. 1 op de 10 betalingen (10%) gebeurt vandaag online. “Dit jaar verwerkte Worldline al meer dan 105 miljoen online transacties , goed voor een stijging van 30 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar”, zegt Vincent Roland, CEO bij Worldline België en Managing Director Merchant Services. In totaal registreerde Worldine al meer dan 1 miljard elektronische betalingen. “Consumenten shoppen zowel offline als online, via elk mogelijk kanaal. Dat de online transacties 30 procent zijn gestegen, toont aan hoe belangrijk het is dat handelaren de koopervaring van hun klanten diversifiëren. Naast het fysieke verkooppunt is het vandaag cruciaal om klanten aanvullend te bedienen via elk mogelijk digitaal kanaal”, vervolledigt Vincent Roland. Ook de soldenperiodes bevestigen deze tendens: in de wintersoldenperiode in 2018 betaalde de Belg 15,8 miljoen keer online. Dit jaar ging het al om 20 miljoen online transacties, een stijging van 27%. In totaal was de afgelopen soldenperiode goed voor 184,5 miljoen elektronische betalingen, een stijging van 14% ten opzichte van 2018.

Worldline gaat uit van een toekomst die gedomineerd wordt door omnichannel, die klanten begeleidt, het winkelbezoek verhoogt, de koopervaring en het vertrouwen van klanten verhoogt. Worldline lanceerde eerder dit jaar de ‘One Commerce Hub’, een platform dat handelaren toelaat hun geheel aan betaalkanalen te combineren en te integreren. Dankzij het platform kunnen handelaren hun transactiekosten verminderen en de koopervaring van hun klanten verbeteren.

Trend 2: Opmars contactloos betalen
Als 2018 goed was voor één betaaltrend, dan wel het contactloos betalen. In 2019 explodeert het aantal contactloze transacties. Tussen 1 januari en 31 mei 2019 registreerde Worldline al 36 miljoen contactloze betalingen, wat overeenkomt met het totaal aantal contactloze transacties in 2018. Ondertussen maakt contactloos betalen 7% uit van alle elektronische transacties.[5] Opmerkelijk is dat 91% van alle contactloze transacties via Bancontact gebeurt voor een bedrag lager dan 25 euro[6].

«Net zoals in andere Europese landen, stellen we vast dat contactloze betalingen zich pijlsnel integreren in de Belgische economie. Omdat de technologie snel, veilig en simpel is, verwachten we dat kaarthouders massaal contactloos zullen betalen in 2019», aldus Vincent Roland

Trend 3: Lage bedragen almaar vaker met de kaart of smartphone afrekenen
Hoe ondenkbaar het tot voor kort was om een brood of krant elektronisch af te rekenen, des te logischer consumenten het vandaag vinden om bedragen onder de 10 euro met de kaart of smartphone te betalen.

Worldline noteerde sinds het begin van 2019 tot eind mei al een stijging van 13% voor elektronische bedragen tot 10 euro ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Voor bedragen tot 5 euro gaat het zelfs om een stijging van 18%. “De opvallendste stijging tekenen we in de kleinhandel op. Ten opzichte van januari – mei 2018 verwerkte de kleinhandel in 2019 maar liefst 30% meer elektronische transacties tot  5 euro.”

“De elektronische transactiecijfers geven een inkijk in de digitaliserende maatschappij. Belgen laten cashgeld almaar vaker links liggen en verkiezen elektronische alternatieven. Die trend zal zich de komende maanden en jaren verderzetten”, aldus Vincent Roland.

Achtergronddossier betaaldemo’s persevenement 18 juni 2019

Worldline, Europese leider op het gebied van betaal- en transactiediensten
Worldline is de Europese leider in de sector van betaal- en transactiediensten en past een innovatieve en baanbrekende aanpak toe op veilige betaal- en transactiediensten.  Deze leiderspositie behaalt Worldline mede door de langdurige samenwerkingsverbanden met klanten (o.a. financiële instellingen, supermarkten, overheden, vervoersbedrijven, zorginstellingen, telecommunicatie-exploitanten en openbare nutsbedrijven).

Dankzij jarenlange ervaring en een voortdurend innovatiebeleid is Worldline uitgegroeid tot een internationale speler die stevig inzet op de volgende generatie multichannel en end-to-end oplossingen voor markt-, financiële, mobiliteits-, en e-transactiediensten. Worldline garandeert in meer dan 30 landen veilige en transparante elektronische transacties.

Worldline wenst haar leidende positie in de Europese betaalmarkt via een actief overname- en fusiebeleid te versterken door klanten wereldwijd toonaangevende oplossingen aan te bieden en er tegelijkertijd voor te zorgen dat vertrouwen en duurzaamheid centraal staat in al haar activiteiten.

Worldline ondersteunt haar innovatieve technologie met de kracht en betrouwbaarheid van zijn platforms, de veiligheid van haar oplossingen, haar brede geografische dekking en de kwaliteit van haar diensten.

Worldline heeft vandaag wereldwijd meer dan 11.000 medewerkers en een geschatte jaaromzet van meer dan 2,3 miljard euro in 2019.

Worldline koploper in het nieuwe betalingstijdperk
Worldline is een belangrijke en vooruitstrevende speler in de transformatie van de betalingen van morgen. Worldline opereert in de kern van een veranderend ecosysteem, als gevolg van de opkomst van nieuwe technologieën, in combinatie met veranderende verwachtingen en gedrag van de consument enerzijds en regelgeving anderzijds. De recent ingevoerde PSD2-richtlijnen opent bijvoorbeeld nieuwe mogelijkheden voor bedrijven in de betaalsector. De opkomst van nieuwe spelers zoals Fintech, GAFA of BATX veranderen ook de omgeving en dagen bestaande bedrijven uit.

Bovendien leidt de digitale revolutie tot veranderingen in het consumentengedrag, waardoor het elektronisch betalen aanzienlijk toeneemt. Met de ontwikkeling van e-commerce en m-commerce zal dit fenomeen naar verwachting in een stroomversnelling komen, aangezien elektronische transacties cashgeld op termijn zullen vervangen.

Volgens het World Payments Report 2018 zal het totale aantal elektronische transacties in de Europese Unie tussen 2016 en 2021 naar verwachting toenemen met een gemiddeld jaarlijks groeipercentage van 12,7% (CAGR). In Europa, hoewel al een volwassen markt, wordt de groei van het CAGR geschat op 6,8%.

Belangrijke technologische ontwikkelingen zullen de groei van het elektronisch betalen ondersteunen. Dit leidt tot de ontwikkeling van contactloze en directe betalingen. Daarnaast zal de toekomst gedomineerd worden door omnichannel maar ook door een contextuele handel, die de consument engageert, hem naar de winkel leidt en zijn loyaliteit vergroot.  In zijn eenvoudigste vorm verkoopt contextuele handel aan consumenten wat zij willen, wanneer zij dat willen en op de meest vlotte manier.

Een belangrijke trend in de contextuele handel is de toename van de conversatiehandel: betalingen die worden geïnitieerd via sociale netwerken, chatbots of spraaktechnologie zoals Google's Assistant, Amazon's Alexa of Apple's Siri. Met chatbots en spraakassistenten die berichtenapplicaties koppelen aan commerciële toepassingen, maakt een toenemend aantal consumenten al gebruik van deze diensten om producten en diensten te vinden en te selecteren en deze vervolgens te betalen. Ovum voorspelt dat in 2020, 80% van de merken chatbots zal gebruiken om met hun klanten te communiceren.

Via nieuwe technologieën zoals machine learning, en automatische taalverwerking (Natural Language Processing), worden spraakrobots de nieuwe manier om klanten met de handelaars te verbinden. Met de invoering van biometrische spraakherkenning en -authenticatie zal de rol van spraak in de elektronische handel naar verwachting steeds belangrijker worden.

Technologieën die vroeger sciencefiction waren, zullen de manier waarop mensen betalen veranderen. Van biometrie tot blockchain en het internet der dingen, Worldline staat mee op de voorgrond van dit nieuwe betaaltijdperk. De huidige betalingsrevolutie is nog steeds wereldwijd gericht op menselijke interactie. Bij Worldline geloven we dat de  nieuwe fase in de ontwikkeling van real-time betalingen beïnvloed zal worden door geconnecteerde objecten en artificiële intelligentie.

Op middellange termijn zien we een uitbreiding van het huidige kader voor betalingen aan objecten, waardoor ze toegang krijgen tot de bankrekeningen van consumenten. Dit zal uiteraard hun toestemming vereisen, maar fundamenteel zal het gebeuren zonder menselijke tussenkomst, veroorzaakt door een apparaat of door een bouwsteen van kunstmatige intelligentiesoftware.

Worldline loopt voorop op het gebied van R&D, door samen te werken met technologiebedrijven, universiteiten en start-ups om de veiligheid van financiële gegevens in de verbonden wereld van morgen te waarborgen. Om hetzelfde niveau van tevredenheid en veiligheid te garanderen als vandaag, zal dit nieuwe tijdperk een zeer strenge regelgeving en een grondiger ontwikkeling van innovaties voor authenticatie en intelligente verificatie vereisen, met name voor biometrische gegevens en blockchain.

Worldline presenteert de betaalervaring van morgen
Op 18 juni 2019 presenteerde Worldline een reeks betaaldemo’s die vandaag én in de nabije toekomst de betaalervaring van consumenten en handelaars zullen bepalen.

1) Thuis

Digitale bankassistent

Consumenten zullen in de toekomst hun bankzaken kunnen beheren via digitale bankassistenten. Deze technologie stelt klanten in staat direct te communiceren met hun bank door een geïntegreerde chat- en voicebot aan te spreken op mobiele apps, sociale netwerken zoals Facebook Messenger en smartspeakers zoals Google Home of Alexa. Recent nog lanceerde KBC K’Ching, een chatbot voor jongeren. Worldline experimenteert momenteel met een persoonlijke assistent om kinderen bewuster te maken over de waarde van geld door hen te helpen om projecten 100% digitaal te financieren. Zo zullen ze hun zakgeld binnenkort elektronisch kunnen ontvangen in plaats van in cash.

Digitale bankassistenten zullen eindgebruikers niet alleen in staat stellen om snel en eender waar hun bank- en rekeninggegevens te laten consulteren, maar ook om een afspraak vast te leggen met hun bankier, overschrijvingen te regelen en in noodgevallen hun kredietkaart te blokkeren om in een oogwenk een nieuwe – digitale kaart – te installeren op een mobiele applicatie. Dankzij Worldline's Instant Issuing is de virtuele kaart direct beschikbaar en kan de gebruiker blijven betalen met zijn smartphone.

Johan Maes, Head of Architecture & Innovation, juicht het idee toe: “Dankzij deze technologie heb je maar één aanspreekpunt meer nodig voor al je bankgerelateerde vragen en transacties. Een ander groot voordeel van digitale bankassistenten is dat je op eender welk tijdstip en eender welke plaats op hem beroep kan doen – zolang je je smartphone bij de hand hebt. Anno 2019 is iedereen 24/7 online. Met deze innovatie is de bank dat nu ook”.

2) Onderweg

In de parking

Mensen die hun wagen parkeren in een betalende openbare parking, hoeven in de toekomst geen ingangsticket meer te kopen, noch aan te schuiven aan een betaalautomaat. Zodra je eenmalig je bankgegevens hebt gekoppeld aan je nummerplaat, doen een slimme nummerplaatherkenning en de daarop afgestelde VALINA-betaalterminal de rest. Wanneer je wegrijdt gaat het parkeerbedrag automatisch van je rekening.

Openbaar vervoer

Belgische pendelaars en reizigers kunnen weldra op weg naar hun bestemming vanuit hun auto in één ruk een openbare parkeerplaats reserveren en een aansluitende rit met het openbaar vervoer boeken dankzij Google Assistant. Autobestuurders kunnen die virtuele AI-assistent mondeling vragen contact op te nemen met parkeerreservatiediensten zoals het in Amerika al volledig uitgerolde SpotHero. De pendelaars betalen voor de twee diensten slechts één keer een beknopte rekening via Google Pay met hun smartphone.

Guillaume Lefebvre, R&D Manager bij Worldline: “eParking en andere mobiliteitsoplossingen nemen consumenten repetitieve handelingen uit handen. Ze maken verplaatsingen – zowel privé als met het openbaar vervoer – niet alleen makkelijker, maar zorgen er ook voor dat het autogebruik in grote steden veranderd. Mobility as a service zorgt er bovendien voor dat de betaaltransacties ook veiliger, efficiënter en transparanter verlopen”.

3) Shopping

Scan en betaal!

Gehaaste consumenten hoeven lange wachtrijen aan de kassa niet langer te vrezen. Aan het einde van hun winkelbezoek kunnen ze simpelweg hun aankopen scannen met hun smartphone, zonder daarvoor een app te moeten installeren. Scannen kan simpelweg via een no-app experience. Betalen kan eenvoudig via een e-wallet of via de VALINA of YUMI betaalterminal. Eens betaald, ontvangt de klant zijn kassaticket op zijn smartphone.

Digitale informatie overbrengen via onzichtbaar licht

Communicatie via onzichtbaar licht is een gloednieuwe technologie die digitale (betaal)informatie via het licht van en naar smartphones kan versturen. Concreet kunnen klanten, wanneer ze in een shoppingcentrum de camera van hun smartphone richten naar een digitaal reclamebord, de goederen kopen die op zo’n bord afgebeeld staan. De mobiele applicatie op hun smartphone decodeert de transactie en de klant hoeft enkel zijn betaling te valideren met zijn pincode of vingerafdruk.

Guillaume Lefebvre, Head of user experience bij Worldline: “Door betaalgegevens tussen retailers en klanten over te brengen via het licht – op een manier die niet waarneembaar is met het blote oog – verzekeren we beide partijen van een naadloze en uiterst veilige betaling”.

Interactief betalen in de winkel

YUMI is een gebruiksvriendelijke en draagbare betaalterminal met touchscreenfunctie die gebruik wordt door de consument en de handelaar tegelijkertijd. Met de applicatie ‘Sales Screen Mirroring’ dat betalen veel meer zal inhouden. De klant krijgt een interactief scherm te zien waar hij toegang heeft tot verschillende diensten zoals een e-loyaliteitsprogramma’s of ervoor kan kiezen om een goed doel te steunen.

Ondertussen scant de verkoper de producten en kan de consument zijn aankopen volgen op het scherm. De betaling verloopt ofwel met een bankkaart ofwel via de app. Bij betaling via de app hoeft de consument gewoon zijn pincode in te geven en hij ontvangt meteen een elektronisch betaalbewijs.

Zelfstandig betalen voor slechtzienden met YUMI

YUMI kan ook slechtzienden en blinden helpen om probleemloos zelfstandig te betalen in de winkel. Dankzij een baanbrekende update kunnen mensen met een visuele  beperking weldra op een veilige manier betalen met hun eigen smartphone via stembegeleiding.

Wat ze precies moeten doen? Enkel de stappen volgen van de digitale audioassistente – een technologie verleend via VoiceOver voor iOS en Talkback voor Android – die hen van A tot Z doorheen de transactie loodst. Nadat ze hun pincode op hun smartphone hebben ingegeven via een app die gelinkt is aan YUMI, krijgen ze automatisch een elektronisch betalingsbewijs.

Hugues Brams, Head of Innovation, Study and Architecture bij Worldline: “Technologie is er om het leven van mensen makkelijker te maken. In de nabije toekomst kunnen we met betaaltechnologieën en onze YUMI-tablet slechtzienden een zelfstandiger leven schenken wanneer ze op restaurant gaan”.

5) In de bioscoop

Betalen aan een robot

De Heasy-robot is een interactief concept met een geïntegreerde VALINA-betaalterminal die klanten op drukke plaatsen zoals cinema’s kan helpen met het uitzoeken van een film, vinden van hun zaal en digitaal afrekenen van hun bioscoopticket.

Guillaume Lefebvre, R&D Manager bij Worldline: “Consumenten willen steeds sneller en accurater bediend worden, zowel in de retail als op grote openbare plaatsen waar het personeel soms de handen vol heeft – denk aan commerciële centra en luchthavens. Met de technologie achter robots zoals Heasy, zorgen we ervoor dat wachtrijen slinken en klanten sneller informatie kunnen vergaren of een ticket kunnen bemachtigen.”

Worldline Press Office
02 727 68 22 – press-benelux@worldline.com

Over Worldline

Worldline [Euronext: WLN] is de Europese marktleider in betalings- en transactieservices. Innovatie zit in de kern van ons DNA. Worldline biedt pan-Europese en binnenlandse Acquiring voor zowel fysieke als online bedrijven, beveiligde verwerking van betalingstransacties voor banken en financiële instellingen, transactieservices in e-ticketing en voor lokale en centrale openbare instanties. Dankzij aanwezigheid in meer dan 30 landen is Worldline de aangewezen betalingspartner voor winkeliers, banken, openbaarvervoerbedrijven, overheidsinstanties en industriële bedrijven; waarvoor Worldline geavanceerde digitale services biedt. De activiteiten van Worldline zijn onderverdeeld in drie bedrijfstakken: Merchant Services, Financial Services waaronder equensWorldline Mobility & eTransactional Service. Worldline heeft wereldwijd ongeveer 11.000 mensen in dienst, met een geschatte pro forma omzet van ongeveer 2,3 miljard euro op jaarbasis. worldline.com

[1] 1 januari tot en met 31 mei 2019 t.o.v. dezelfde periode in 2018.
[2] 1 januari tot en met 31 mei 2019 t.o.v. dezelfde periode in 2018.
[3] 1 januari tot en met 31 mei 2018.
[4] Cijfers van 1 januari tot en met 31 mei 2019.
[5] Cijfers van 1 januari tot en met 31 mei 2019.
[6] Cijfers van 1 januari tot en met 31 mei 2019.