Home / Newsroom / General Press Releases / 2018 /

Contactloos betalen is de trend van 2018

• Worldline registreerde meer dan 4 miljoen contactloze transacties in oktober 2018, een verzevenvoudiging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar;
  • Contactloos betalen is vooral bij lage bedragen populair: 10% van alle transacties tot 5 euro via Bancontact was in oktober 2018 contactloos.
  • Belgische handelaars moedigen consumenten vanaf vandaag aan om hun kerst- en eindejaaraankopen contactloos te betalen in de winkel.

Brussel – 6 december 2018. Contactloos betalen is dé trend van 2018. Dat besluit Worldline, [Euronext: WLN], Europees leider op het vlak van betaal- en transactiediensten, uit de elektronische transactiecijfers. Niet onterecht, want het aantal contactloze betalingen is op een jaar tijd meer dan verzevenvoudigd. In oktober 2017 tikte de Belg zijn smartphone of Bancontact-bankkaart bijna 600.000 keer tegen een betaalterminal. In oktober 2018 ging het al om meer dan 4 miljoen transacties. Met de eindejaarperiode in het vooruitzicht, moedigt Worldline samen met de belangrijkste betaalschema’s de consument aan om zijn kerstaankopen contactloos te verrichten. Dat is veilig, snel en gemakkelijk.

Vorig jaar verwerkte Worldline meer dan 2 miljard elektronische transacties, een absoluut record. “We hebben dat aantal vandaag al overschreden, en de piek rond kerstmis moet nog komen”, licht Vincent Roland, CEO Worldline België, toe.

Contactloos vooral bij lage bedragen populair

Dat het elektronisch betaalverkeer voortdurend blijft stijgen, komt vooral omdat de Belg almaar vaker elektronisch betaalt voor kleine aankopen. Bij de bakker, op café of in de krantenwinkel, consumenten betalen er vandaag het liefst met de kaart of met de smartphone. De cijfers spreken voor zich. In de kleinhandel steeg het aantal elektronische transacties tot 5 euro al met 42% dit jaar[1], een absoluut record. “We evolueren naar een cashloze maatschappij waar consumenten met de kaart of de smartphone betalen voor eender welk bedrag”, zegt Vincent Roland.

Dat consumenten vaker voor lage bedragen elektronisch betalen, versterkt op zijn beurt de opmars van contactloze technologie. In oktober 2018 was 10% van alle Bancontact-transacties contactloos voor bedragen tot 5 euro. Ook kredietkaarten scoren hoog. Mastercard en Visa noteren elk een percentage van 8% contactloze betalingen.[2] “We merken dat de opmars van contactloos betalen het sterkst is in een aantal specifieke sectoren: de horeca, voedingszaken, de kleinhandel, de vrijetijdsector en ziekenhuizen. Samen zijn deze sectoren goed voor 90% van de contactloze betalingen in oktober 2018. In de horeca is bijna 10% van alle elektronische betalingen al contactloos”, klinkt het bij Worldline.

Hoe kan je contactloos betalen?

In ons land zijn al meer dan 7 miljoen contactloze Bancontact-kaarten in de omloop – ongeveer de helft van alle kaarten – een aantal dat dagelijks toeneemt. Je betaalkaart is geschikt voor contactloos betalen wanneer het symbool met 4 boogjes op de kaart staat. “Alle betaalterminals die we vandaag verkopen zijn uitgerust met contactloze technologie. 90% van de handelaren kan in principe al contactloze betalingen aanvaarden”, aldus Vincent Roland. “Daarnaast zijn er verschillende apps die contactloze betalingen via de smartphone mogelijk maken zoals de Belfius- of Bancontact-app.” De consument hoeft zijn kaart of smartphone slechts tegen de betaalterminal tikken om te betalen. Onder de 25 euro is het niet nodig om een pincode in te geven.

“Contactloos betalen met Bancontact is de meest zichtbare vernieuwing in de retailsector van de laatste maanden van 2018. Steeds meer mensen beschikken over een contactloze betaalkaart en gebruiken deze snelle, simpele en veilige betaalmethode. Ons doel is om dergelijke innovaties te blijven introduceren en stimuleren”, aldus Nathalie Vandepeute, CEO van Bancontact Payconiq Company.

Campagne om elektronisch en contactloos betalen te stimuleren

Samen met de belangrijkste betaalschema’s lanceert Worldline vandaag een campagne bij 50.000 handelaars om elektronisch betalen te stimuleren. “Met deze campagne bedankt de winkelier zijn klanten om contactloos te betalen. Als iedereen zijn eindejaaraankopen contactloos betaalt, kan de handelaar de wachtrijen aan zijn kassa flink inkorten”, zegt Vincent Roland.

“We zijn verheugd om samen met Worldline het gebruik van contactloze betalingen in België te ontwikkelen. Bij Visa willen we de acceptatie van contactloze betalingen wereldwijd versnellen, en ons verder inzetten om digitale betalingen sneller, eenvoudiger en veiliger te maken. We werken daarom nauw samen met onze technologiepartners, financiële instellingen, retailers en opkomende spelers om te blijven innoveren en te voldoen aan de behoeften en verwachtingen van consumenten”, zegt Jean-Marie de Crayencour, Country Manager Belux, Visa.

“UnionPay ondersteunt de campagne van Worldline zodat niet-Europese consumenten ook in Belgische en Europese winkels elektronisch en contactloos kunnen betalen. Wij zullen innovatieve betaaltechnologie zoals onze contactloze UnionPay Quickpass blijven ontwikkelen om de diverse behoeften van de consument te beantwoorden”, zegt Yang Shengliang, Deputy general manager bij UnionPay International Europa.

“De opmars van elektronisch en contactloos betalen in België is veelbelovend”, zegt Amy Parsons, Senior Vice President of Global Acceptance bij Discover®. “We zijn verheugd om samen met Worldline de Belgische handelaars en consumenten te informeren over de voordelen van nieuwe betaalmogelijkheden”.

[1] Cijfers tot en met 31 oktober 2018

[2] Gebaseerd op cijfers van Worldline.

Bekijk onze infografic