Home / Newsroom / General Press Releases / 2018 /

Nieuwe betaalrecords voor Kerstmis

• 15.728.112 elektronische betalingen in het weekend voor Kerstmis
  • Absolute records op zaterdag 22 december en maandag 24 december:
  • 10.061.396 elektronische transacties afgelopen zaterdag
  • Piek rond 11:47 uur met meer dan 19.000 elektronische betalingen de dag voor Kerstmis

Brussel, 24 december 2018 – Naar jaarlijkse traditie ging de Belg vlak voor Kerstmis nog massaal shoppen.  Worldline [Euronext : WLN], Europees leider in betaal- en transactiediensten, registreerde op 22 december een recordaantal van 10.061.396 elektronische betalingen, zowel in de fysieke winkels als online. Dat is 9% meer dan het betaalrecord van vorig jaar in dezelfde periode, toen goed voor 9.213.442 transacties.

Met 9.344.002 elektronische betalingen kroont vrijdag 21 december zich tot de tweede topdag van 2018. Vorig jaar verwerkte Worldline 8,7 miljoen transacties op vrijdag 22 december 2017.

Dat de winkels op zondag 23 december open waren, konden veel Belgen duidelijk smaken. Worldline registreerde 5.666.716 elektronische transacties de dag voor kerstavond, wat 44% meer is dan een normale zondag in december (09/12).

Meer dan 19.000 elektronische betalingen per minuut, een absoluut record

Ook het transactierecord per minuut werd verbroken, met een piek van meer dan 19.000 transacties op maandag 24 december rond 11:47 uur. Vorig jaar werd de piek bereikt op zaterdag 23 december 2017 om 11u26, met 17.913 transacties.

De laatste grote trends op het gebied van elektronische betalingen

Het aantal elektronische betalingen neemt toe naarmate de behoeften en verwachtingen van de consument veranderen.

In 2017 hebben we voor het eerst meer dan 2 miljard transacties verwerkt. Een record dat we vandaag alweer verbroken hebben. Tegenwoordig zoeken consumenten veiligheid, snelheid en betaalgemak. Daarom willen ze hun aankopen elektronisch afhandelen,aldus Vincent Roland, CEO bij Worldline België.

Een tweede trend die Worldline opmerkt is dat consumenten met de kaart of smartphone betalen voor eender welk bedrag. Elektronisch betalen is vanzelfsprekend geworden in supermarkten en grote ketens, maar is de laatste jaren ook sterk gegroeid in kleinere handelszaken. Het aantal elektronische transacties onder 5 euro steeg al met 42% in oktober 2018 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De stijgende populariteit van elektronische transacties voor kleine bedragen bevestigt het potentieel van contactloos betalen. In oktober 2018 was 10% van alle Bancontact-transacties contactloos voor bedragen tot 5 euro. Worldline registreerde meer dan 4 miljoen contactloze transacties in oktober 2018, een verzevenvoudiging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.