Worldline kondigt overname aan van marktleider in de verwerking van betalingstransacties in Baltische landen First Data Corporation

• Een unieke positie van marktleider in de Baltische landen met sterke groei
  • Belangrijke ontwikkelingsvooruitzichten in de Baltische landen (nr. 1 in Letland en Litouwen, nr. 2 in Estland) door de structurele groei van elektronische betalingen
  • Meerdere hefbomen voor synergieën met de portefeuille van Worldline die het mogelijk maken de groei van de omzet en de rentabiliteit te versnellen
  • Afronding van de transactie verwacht in het derde kwartaal van 2017

Bezons, 25 juli 2017 – Worldline [Euronext: WLN], Europees marktleider in de sector van elektronische betalingen en transactiediensten, kondigt vandaag de ondertekening aan van een akkoord met First Data Corporation (NYSE: FDC) voor de volledige verwerving van het kapitaal van de dochterondernemingen van FDC in Litouwen, Letland en Estland (samen "First Data Baltics" of "FDB") voor ongeveer 73 miljoen euro. De transactie zal worden gefinancierd met bestaande kasmiddelen.

FDB realiseerde in 2016 een omzet van ongeveer 23 miljoen euro met bijna 200 personeelsleden en is marktleider in de Baltische regio voor de verwerking van financiële transacties waarbij aan de voornaamste Baltische banken en aan sommige banken in de Scandinavische regio een brede waaier van outsourcingdiensten wordt aangeboden zoals:

• beheer van bankbiljetautomaten;
  •  diensten aan handelaars voor de aankopende banken via Acquiring Processing-diensten en een aanbod van e-commercediensten;
  • verhuur en onderhoud van betaalterminals.

FDB heeft een solide en veerkrachtig financieel profiel, met een EBITDA-marge die aanzienlijk hoger is dan die van Worldline.

Gilles Grapinet, CEO van Worldline, verklaarde: "De overname van First Data Baltics is een belangrijke ontwikkeling voor onze Groep die ons in staat zal stellen de uitvoering van onze pan-Europese consolidatiestrategie in de betaalsector te versnellen. Met één transactie positioneren wij ons als marktleider in Letland, Litouwen en Estland, drie landen met sterke economische groei, versterken wij onze competenties in Noord-Europa en knopen wij nieuwe relaties aan met talrijke prestigieuze banken in de Baltische en noordelijke regio's. Wij zijn bijzonder verheugd bijna 200 nieuwe collega's en betalingsexperts te mogen verwelkomen, geleid door een talentvolle CEO, Zanda Brivule Jansone, en haar directieteam. Samen, door de erkende competenties van FDB te combineren met de kwaliteiten en sterke punten van de portefeuille van equensWorldline, verkeren wij in een unieke positie om betaaldiensten van de nieuwe generatie te leveren aan de Baltische bankgemeenschap en op een nog ruimere manier aan de gehele noordelijke regio."

Met deze overname zal Worldline de omzetgroei van zijn afdeling Financial Services vanaf 2018 versnellen dankzij:

• de combinatie van de relaties tussen de lokale markten van FDB en de brede portefeuille producten voor Financial Processing van Worldline, zijn marktaanbod voor DSP2 en zijn oplossingen voor onmiddellijke betaling, evenals zijn diensten met toegevoegde waarde in Issuing Processing (3D Secure, betaalmodulator, selectie van de PIN-code, enz.);
  • de aanzienlijke verrijking van de bestaande portefeuille diensten aan handelaars van FDB voor de aankopende banken door de bredere portefeuille van Worldline, in het bijzonder de mobile wallet voor handelaars, de e-commercediensten, de betaalkaarten, de getrouwheidsprogramma's en de gegevensanalyse;
  • de versnelde expansie van Worldline in de noordelijke landen, dankzij de recente succesvolle penetratie van FDB buiten de Baltische landen, alsook door de slagkracht van zijn platform.

Een belangrijke waardecreatie wordt verwacht dankzij een globaal synergieplan dat gebruikmaakt van de platformen van Worldline en de lokale competenties en vaardigheden van FDB.

• beheer van bankbiljetautomaten;
  • diensten aan handelaars voor de aankopende banken via Acquiring Processing-diensten en een aanbod van e-commercediensten;
  • verhuur en onderhoud van betaalterminals.

Gilles Grapinet, CEO van Worldline: "De overname van First Data Baltics is een belangrijke ontwikkeling voor onze Groep die ons in staat zal stellen de uitvoering van onze pan-Europese consolidatiestrategie in de betaalsector te versnellen. Met één transactie positioneren wij ons als marktleider in Letland, Litouwen en Estland, drie landen met sterke economische groei, versterken wij onze competenties in Noord-Europa en knopen wij nieuwe relaties aan met talrijke prestigieuze banken in de Baltische en noordelijke regio's. Wij zijn bijzonder verheugd bijna 200 nieuwe collega's en betalingsexperts te mogen verwelkomen, geleid door een talentvolle CEO, Zanda Brivule Jansone, en haar directieteam. Samen, door de erkende competenties van FDB te combineren met de kwaliteiten en sterke punten van de portefeuille van equensWorldline, verkeren wij in een unieke positie om betaaldiensten van de nieuwe generatie te leveren aan de Baltische bankgemeenschap en op een nog ruimere manier aan de gehele noordelijke regio."

Voordelen van de transactie voor Worldline en waardecreatie

•  de versnelde expansie van Worldline in de noordelijke landen, dankzij de recente succesvolle penetratie van FDB buiten de Baltische landen, alsook door de slagkracht van zijn platform.

Kalender van de operatie

Contactpersonen Worldline:

Worldline Investors Contact

David Pierre-Kahn

E-mail: David.pierre-kahn@worldline.com

Worldline Press Contact

Sandrine van der Ghinst

E-mail: sandrine.vanderghinst@worldline.com

Over First Data Corporation

First Data (NYSE: FDC) is een van de wereldleiders in handelfaciliterende technologieën en oplossingen, en levert diensten aan ongeveer 6 miljoen bedrijfsvestigingen en 4.000 financiële instellingen in meer dan 100 landen over de hele wereld. De 24.000 eigenaars-vennoten van FDC helpen ondernemingen, van start-up's tot de grootste concerns in de wereld, in hun dagelijkse handelsactiviteiten door meer dan 2.800 transacties per seconde en $2.200 miljard per jaar te verwerken.

Over Worldline

Worldline [Euronext: WLN] is de Europese marktleider op het gebied van betaal- en transactiediensten. Worldline biedt een nieuwe generatie diensten waarmee zij haar klanten gemakkelijke en innovatieve oplossingen voor de eindgebruiker kan leveren. Als belangrijke speler voor de B2B2C-industrie, met meer dan 45 jaar ervaring, ondersteunt Worldline ondernemingen en administratieve diensten in een zich constant evoluerende markt en draagt zo bij aan hun succes. Worldline biedt een uniek en flexibel bedrijfsmodel toegespitst op een globale en groeiende portefeuille voor de verwezenlijking van end-to-end ondersteuning. De activiteiten van Worldline zijn gestoeld op drie pijlers: Merchant Services & Terminals, Mobility & e-Transactional Services, en Financial Processing Services & Software Licensing met inbegrip van equensWorldline. Wereldwijd werken er meer dan 8.700 mensen bij Worldline. De onderneming realiseert jaarlijks een geschatte pro forma omzet van circa 1,5 miljard euro. Worldline is onderdeel van Atos. worldline.com

Voordelen van de transactie voor Worldline en waardecreatie

Kalender van de operatie

Contactpersonen Worldline:

Worldline Investors Contact

David Pierre-Kahn

E-mail: David.pierre-kahn@worldline.com

Worldline Press Contact

Sandrine van der Ghinst

E-mail: sandrine.vanderghinst@worldline.com

Over First Data Corporation

Over Worldline

Communicatie
  • Contacteer Worldline
Privacy Statement wordt toegelicht.
Akkoord Meer informatie