Belgen betaalden nooit zo vaak met de kaart als zaterdag

Belgen betaalden nooit zo vaak met de kaart als zaterdag

Brussel – 23 december 2012 – Atos Worldline, het expertisecentrum van Atos voor het verwerken van hoogtechnologisch transacties, noteerde gisteren 5.314.820 elektronische betalingen, een nieuw record. Het vorige record dateert van vrijdag 23 december 2011 (5 077 489). In vergelijking met het vorige met het vorige record werden 8,69% meer verwerkt, wat uitzonderlijk is. Een piekrecord in aantal verwerkte transacties per minuut wordt maandag 24 december verwacht.

De Belg betaalde dus nog nooit zoveel met de kaart als gisteren. Atos Worldline wijt dit aan het toenemende succes van het elektronisch betalen. "Consumenten willen altijd en overal met de kaart betalen, voor alle bedragen groot en klein", stelt Atos Worldline. Het bedrijf voorspelt een verdere veralgemening van het elektronisch betaalverkeer. Willy Walraeve, CEO van Atos Worldline Benelux, voorspelde eerder dit jaar dat cashbetalen in de 21ste eeuw langzaam maar zeker zal uitsterven.

Het is slechts de tweede maal dat er meer dan 5 miljoen transacties per dag worden verwerkt. Uitzonderlijk aan vorige zaterdag waren ook de lange periodes in de voor- en namiddag dat Atos Worldline meer dan 10 000 transacties per minuut. Het betaalverkeer in België behoort tot het meest stabiele ter wereld. Ook deze drukke periode gebeurde incidentvrij.

De kerstperiode is traditioneel een periode met veel elektronische betalingen. Gezien kerstavond op maandag valt, verwacht Atos Worldline ook die dag nog veel elektronisch betaalverkeer. Die dag bestaat de kans dat het piekrecord (aantal betaaltransacties per minuut) wordt verbroken. Het huidige record dateert van zaterdag 24 december 2011, om 11.42 u. Toen werden 11 072 transacties per minuut verwerkt.

Communicatie
  • Contacteer Worldline
Privacy Statement wordt toegelicht.
Akkoord Meer informatie