Worldline annonce l’acquisition du leader du traitement des transactions de paiements dans les pays baltes auprès de First Data Corporation

• Une position unique de leader dans les pays baltes en forte croissance
  • Importantes perspectives de développement dans les pays baltes (n°1 en Lettonie et Lituanie, n°2 en Estonie) en raison de la croissance structurelle des paiements électroniques
  • Multiples leviers de synergies avec le portefeuille de Worldline permettant d’accélérer la croissance du chiffre d’affaires et la profitabilité
  • Finalisation de la transaction attendue durant le troisième trimestre 2017

Bezons, le 25 juillet 2017 – Worldline [Euronext: WLN], leader européen dans le secteur des paiements et des services transactionnels annonce aujourd’hui qu’un accord a été signé avec First Data Corporation (NYSE: FDC) concernant l’acquisition de 100% du capital de ses filiales en Lituanie, Lettonie et Estonie (ensemble « First Data Baltics » ou « FDB ») pour environ 73 millions d’euros. La transaction sera financée par la trésorerie existante.

Ayant généré en 2016 un chiffre d’affaires d’environ 23 millions d’euros, FDB emploie près de 200 personnes et est leader, dans la région baltique, dans le traitement des transactions financières, fournissant aux principales banques baltes, ainsi qu’à certaines banques de la région nordique, une large gamme de services externalisés tels que :

• Compensation et Switching inter-bancaire ;
  • Issuing Processing et services à valeur ajoutée associés;
  • Gestion de distributeurs automatiques de billets;
  • Services aux commerçants pour les banques acquéreurs via des services d’Acquiring Processing et des offres
              d’e-commerce ;
  • Location et maintenance de terminaux de paiement.

FDB présente un profil financier solide et résilient, avec une marge EBITDA significativement supérieure à celle de Worldline.

Gilles Grapinet, Directeur Général de Worldline a déclaré: « L’acquisition de First Data Baltics est un développement important pour notre Groupe qui nous permettra d’accélérer l’exécution de notre stratégie de consolidation pan-européenne du secteur des paiements En une seule transaction, nous nous positionnons en leader du marché dans les pays à forte croissance que sont la Lettonie, la Lituanie et l’Estonie, nous renforçons nos compétences en Europe du Nord et nous établissons de nouvelles relations avec de nombreuses banques prestigieuses dans les régions baltique et nordique. Nous sommes particulièrement heureux d’accueillir près de 200 nouveaux collègues et experts du paiement, dirigés par une Directrice Générale talentueuse, Zanda Brivule Jansone et son équipe de direction. Ensemble, en combinant les compétences reconnues de FDB avec les qualités et points forts du portefeuille d’equensWorldline, nous sommes dans une position unique pour fournir des services de paiement de nouvelle génération à la communauté des banques baltes et de manière plus large encore, pour l’ensemble de la région nordique. »

Cette acquisition permet à Worldline d’accélérer la croissance du chiffre d’affaires de sa division Services Financiers dès 2018 grâce à :

• La combinaison des relations entre les marchés locaux de FDB et le large portefeuille de produits en Financial       Processing de Worldline, ses offres de marché pour la DSP2 et ses solutions de paiement instantané, ainsi que ses services à valeur ajoutée en Issuing Processing (3D Secure, modulateur de paiement, sélection du code PIN, etc.)
  • L’enrichissement important du portefeuille existant de services aux commerçants de FDB pour les banques           acquéreurs par le portefeuille plus large de Worldline, en particulier le mobile wallet pour commerçants, les services d’e-commerce, les cartes privatives, les programmes de fidélité ainsi que l’analyse de données.
  • L’accélération de l’expansion de Worldline dans les pays Nordiques, grâce à la pénétration récente et couronnée de succès de FDB au-delà des pays baltes, ainsi que par la compétitivité de sa plateforme.

Une importante création de valeur est attendue, grâce à un plan de synergies global, utilisant les plateformes de Worldline et les compétences et aptitudes locales de FDB.

La finalisation de la transaction est attendue durant le troisième trimestre 2017.

FDB realiseerde in 2016 een omzet van ongeveer 23 miljoen euro met bijna 200 personeelsleden en is marktleider in de Baltische regio voor de verwerking van financiële transacties waarbij aan de voornaamste Baltische banken en aan sommige banken in de Scandinavische regio een brede waaier van outsourcingdiensten wordt aangeboden zoals:

• interbancaire compensatie en switching;
  • Issuing Processing en bijbehorende diensten met toegevoegde waarde;
  • beheer van bankbiljetautomaten;
  • diensten aan handelaars voor de aankopende banken via Acquiring Processing-diensten en een aanbod van e-commercediensten;
  • verhuur en onderhoud van betaalterminals.

FDB heeft een solide en veerkrachtig financieel profiel, met een EBITDA-marge die aanzienlijk hoger is dan die van Worldline.

Gilles Grapinet, CEO van Worldline: "De overname van First Data Baltics is een belangrijke ontwikkeling voor onze Groep die ons in staat zal stellen de uitvoering van onze pan-Europese consolidatiestrategie in de betaalsector te versnellen. Met één transactie positioneren wij ons als marktleider in Letland, Litouwen en Estland, drie landen met sterke economische groei, versterken wij onze competenties in Noord-Europa en knopen wij nieuwe relaties aan met talrijke prestigieuze banken in de Baltische en noordelijke regio's. Wij zijn bijzonder verheugd bijna 200 nieuwe collega's en betalingsexperts te mogen verwelkomen, geleid door een talentvolle CEO, Zanda Brivule Jansone, en haar directieteam. Samen, door de erkende competenties van FDB te combineren met de kwaliteiten en sterke punten van de portefeuille van equensWorldline, verkeren wij in een unieke positie om betaaldiensten van de nieuwe generatie te leveren aan de Baltische bankgemeenschap en op een nog ruimere manier aan de gehele noordelijke regio."

Voordelen van de transactie voor Worldline en waardecreatie

Met deze overname zal Worldline de omzetgroei van zijn afdeling Financial Services vanaf 2018 versnellen dankzij:

• de combinatie van de relaties tussen de lokale markten van FDB en de brede portefeuille producten voor Financial Processing van Worldline, zijn marktaanbod voor DSP2 en zijn oplossingen voor onmiddellijke betaling, evenals zijn diensten met toegevoegde waarde in Issuing Processing (3D Secure, betaalmodulator, selectie van de PIN-code, enz.);
  • de aanzienlijke verrijking van de bestaande portefeuille diensten aan handelaars van FDB voor de aankopende banken door de bredere portefeuille van Worldline, in het bijzonder de mobile wallet voor handelaars, de e-commercediensten, de betaalkaarten, de getrouwheidsprogramma's en de gegevensanalyse;
  •  de versnelde expansie van Worldline in de noordelijke landen, dankzij de recente succesvolle penetratie van FDB buiten de Baltische landen, alsook door de slagkracht van zijn platform.

Een belangrijke waardecreatie wordt verwacht dankzij een globaal synergieplan dat gebruikmaakt van de platformen van Worldline en de lokale competenties en vaardigheden van FDB.

Kalender van de operatie

De afronding van de transactie wordt verwacht in het derde kwartaal van 2017.

Contactpersonen Worldline:

Worldline Investors Contact

David Pierre-Kahn

E-mail: David.pierre-kahn@worldline.com

Worldline Press Contact

Sandrine van der Ghinst

E-mail: sandrine.vanderghinst@worldline.com

Over First Data Corporation

First Data (NYSE: FDC) is een van de wereldleiders in handelfaciliterende technologieën en oplossingen, en levert diensten aan ongeveer 6 miljoen bedrijfsvestigingen en 4.000 financiële instellingen in meer dan 100 landen over de hele wereld. De 24.000 eigenaars-vennoten van FDC helpen ondernemingen, van start-up's tot de grootste concerns in de wereld, in hun dagelijkse handelsactiviteiten door meer dan 2.800 transacties per seconde en $2.200 miljard per jaar te verwerken.

Over Worldline

Worldline [Euronext: WLN] is de Europese marktleider op het gebied van betaal- en transactiediensten. Worldline biedt een nieuwe generatie diensten waarmee zij haar klanten gemakkelijke en innovatieve oplossingen voor de eindgebruiker kan leveren. Als belangrijke speler voor de B2B2C-industrie, met meer dan 45 jaar ervaring, ondersteunt Worldline ondernemingen en administratieve diensten in een zich constant evoluerende markt en draagt zo bij aan hun succes. Worldline biedt een uniek en flexibel bedrijfsmodel toegespitst op een globale en groeiende portefeuille voor de verwezenlijking van end-to-end ondersteuning. De activiteiten van Worldline zijn gestoeld op drie pijlers: Merchant Services & Terminals, Mobility & e-Transactional Services, en Financial Processing Services & Software Licensing met inbegrip van equensWorldline. Wereldwijd werken er meer dan 8.700 mensen bij Worldline. De onderneming realiseert jaarlijks een geschatte pro forma omzet van circa 1,5 miljard euro. Worldline is onderdeel van Atos. worldline.com

• interbancaire compensatie en switching;
  • Issuing Processing en bijbehorende diensten met toegevoegde waarde;
  • beheer van bankbiljetautomaten;
  • verhuur en onderhoud van betaalterminals.

Voordelen van de transactie voor Worldline en waardecreatie

Kalender van de operatie

De afronding van de transactie wordt verwacht in het derde kwartaal van 2017.

Contactpersonen Worldline:

Worldline Investors Contact