Worldline lance les paiements par smartphone dans les supermarchés Delhaize

Worldline lance les paiements par smartphone dans les supermarchés Delhaize

Brussel, 4 december 2014 – Worldline en Delhaize slaan de handen in elkaar om mobiel betalen in de supermarkt mogelijk te maken. De opkomst van smartphones en tablets hebben de shoppingervaring de afgelopen jaren compleet veranderd. Kiezen of je met je smartphone of kaart aan de kassa van de supermarkt betaalt is een volgende stap in die evolutie. Sinterklaas testte het systeem alvast uit.

“Afrekenen aan de kassa met je smartphone verbetert de shoppingervaring voor de klant en brengt de handelaar een stap dichter bij het zogenaamde omni-commerce, waarbij de fysieke en online wereld met elkaar verbonden worden” zegt Willy Walraeve, CEO van Worldline Benelux.

Hoe werkt het?

Wanneer klanten hun aankopen hebben afgerond, alle producten zijn ingescand, en willen betalen met de Bancontact-app, verschijnt een unieke QR-code op het scherm van de betaalterminal aan de kassa. Via de Bancontact-app kan de klant die code scannen, zijn pincode ingeven op de smartphone en zo de transactie bevestigen. Vlot én gebruiksvriendelijk.

Win-win voor handelaar en klant

Handelaars die hun klanten de mogelijkheid willen bieden om te betalen met hun smartphone, hoeven hun ICT-infrastructuur en betaalterminals niet aan te passen. De vertrouwde elektronische betaling blijft identiek.

Vandaag wordt betalen met de smartphone gelanceerd op basis van de Bancontact-app. Intussen maken al meer dan 475.000 Belgen gebruik van deze mobiele betaaltechnologie op hun smartphone. In de toekomst zullen meerdere mobiele betaalmiddelen worden ondersteund.

Testfase

Delhaize en Worldline gaan begin december van start met de eerste tests van deze nieuwe betaaloplossing in de Delhaize Karreveld supermarkt in Sint-Jans-Molenbeek. Tijdens deze testfase zullen productontwikkelaars van Worldline en Delhaize het systeem beoordelen op basis van verschillende parameters, zoals klantvriendelijkheid en performantie. Via de website slimbetalen.be bieden Worldline en Delhaize een uniek inzicht in de toekomst van het mobiel betaalverkeer. Klanten, partners en geïnteresseerden kunnen een kijkje nemen achter de schermen van het project. Begin 2015 zullen de klanten van Delhaize Karreveld voor het eerst met hun smartphone kunnen betalen. Zij zullen de eerste Belgen zijn die mobiel betalen in de supermarkt.
  “Het project van Worldline en Delhaize brengt mobiel betalen in België voor het eerst echt naar de winkel, een primeur! Voor onze 15 miljoen kaarthouders opent zich een nieuwe wereld waarin betalen met je smartphone even makkelijk en evident wordt als betalen met je Bancontact-kaart vandaag”, aldus Kris de Ryck, CEO van Bancontact MisterCash Company.

Samenwerking Delhaize en Worldline

“Het partnerschap met Delhaize laat ons toe de toekomst van mobiel betalen vorm te geven. We zijn erg blij dat we met een partner kunnen samenwerken die investeert in innovatie ten dienste van de klant”, aldus Willy Walraeve, CEO van Worldline Benelux.

"Delhaize heeft innovatie altijd hoog in het vaandel gedragen. En daarbij staat de klant altijd centraal. We zijn dan ook blij dat we op het vlak van mobiel betalen een voortrekkersrol opnemen”zegt Marc Debussche, Senior Vice President Company-Operated Retail & E-commerce .

Om de aftrap van mobiel betalen in de supermarkt te geven, testte de Sint het systeem alvast uit. Het resultaat is te bezichtigen in dit filmpje:

Sint test mobiel betalen

Meer weten?

Surf dan naar slimbetalen.be en ontdek hoe Worldline en Delhaize de toekomst van mobiel betalen vormgeven. U vindt er allerhande filmpjes en informatie over het project.

Bram Boriau (Worldline)
Woordvoerder Worldline Benelux
Tel.: +32 (0)2 727 68 22 – E-mail: bram.boriau@worldline.com

Roel Dekelver (Delhaize)