Worldline to acquire the leading payment processor in the Baltics from First Data Corporation

• Unique leading position in the fast-growing Baltic countries,
  • Significant development perspectives in the Baltics (n°1 in Latvia & Lithuania, n°2 in Estonia) for further electronic payments penetration
  • Numerous synergy levers with Worldline portfolio
  • to accelerate both revenue and profitability
  • Closing expected during Q3 2017

Bezons, July 25, 2017 – Worldline [Euronext: WLN], European leader in the payments and transactional services industry, announce today the signature of an agreement with First Data Corporation (NYSE: FDC) for the acquisition of 100% of the share capital of First Data’s fully owned subsidiaries in Lithuania, Latvia, Estonia (together “First Data Baltics” or “FDB”) for c.€ 73 million, financed by available cash.

Having generated revenue of c. € 23 million in 2016, FDB currently employs c.200 employees and is the leading financial processor in the Baltics, providing to the main Baltic banking groups and also to some banks in the wider Nordic region, a large range of outsourcing services such as:

• Interbank clearing & switching;
  • Issuing processing and associated value added services;
  • ATM management;
  • Merchant services for acquiring banks through acquiring processing, including e-commerce capabilities;
  • Lease and maintenance of payment terminals.

FDB presents a strong and resilient financial profile, with an EBITDA margin materially above Worldline’s EBITDA.

Gilles Grapinet, Worldline CEO said: “The acquisition of First Data Baltics is a significant development for our Group to accelerate the execution of our Pan-European consolidation strategy in Financial Processing services. In one transaction, we gain a leading position in the fast-developing countries of Latvia, Lithuania and Estonia, we reinforce our group capabilities in the north of Europe and will establish new relationships with numerous prestigious Baltic and Nordic banks.  We are extremely happy to welcome in the Worldline Group circa 200 new colleagues and payment experts, led by Zanda Brivule Jansone, a very talented CEO, and her management team. Together, leveraging FDB proven expertise with the strengths of the portfolio and capabilities of equensWorldline, we are in a unique position to deliver the next generation of payment services for the Baltic banking community, and more widely for the customers of the Nordic region.

With this acquisition, Worldline anticipates to accelerate the revenue growth of its Financial Processing division from 2018 onwards, thanks to:

• The combination of FDB local market relations with Worldline’s extended financial processing product portfolio, strong market offers for PSD2 and instant payments solutions, as well as issuing processing value added services (3DSecure, payment modulator, Select PIN, etc.)
  • The significant enrichment of FDB’s existing merchant services portfolio for the local acquiring banks with the much broader Worldline portfolio, particularly merchant mobile wallet, e-commerce PSP services, private label cards, loyalty services and data analytics.
  • The significant acceleration of Worldline’s own expansion in the Nordics, through the leverage of FDB recent and successful penetration in the region beyond the Baltics, as well as through its cost-competitive platform.

Strong value creation is expected thanks to a comprehensive synergy plan, leveraging Worldline’s platforms and FDB’s local skills and competencies.

The transaction is expected to close during the third quarter of 2017.

FDB realiseerde in 2016 een omzet van ongeveer 23 miljoen euro met bijna 200 personeelsleden en is marktleider in de Baltische regio voor de verwerking van financiële transacties waarbij aan de voornaamste Baltische banken en aan sommige banken in de Scandinavische regio een brede waaier van outsourcingdiensten wordt aangeboden zoals:

• interbancaire compensatie en switching;
  • Issuing Processing en bijbehorende diensten met toegevoegde waarde;
  • beheer van bankbiljetautomaten;
  • diensten aan handelaars voor de aankopende banken via Acquiring Processing-diensten en een aanbod van e-commercediensten;
  • verhuur en onderhoud van betaalterminals.

FDB heeft een solide en veerkrachtig financieel profiel, met een EBITDA-marge die aanzienlijk hoger is dan die van Worldline.

Gilles Grapinet, CEO van Worldline: "De overname van First Data Baltics is een belangrijke ontwikkeling voor onze Groep die ons in staat zal stellen de uitvoering van onze pan-Europese consolidatiestrategie in de betaalsector te versnellen. Met één transactie positioneren wij ons als marktleider in Letland, Litouwen en Estland, drie landen met sterke economische groei, versterken wij onze competenties in Noord-Europa en knopen wij nieuwe relaties aan met talrijke prestigieuze banken in de Baltische en noordelijke regio's. Wij zijn bijzonder verheugd bijna 200 nieuwe collega's en betalingsexperts te mogen verwelkomen, geleid door een talentvolle CEO, Zanda Brivule Jansone, en haar directieteam. Samen, door de erkende competenties van FDB te combineren met de kwaliteiten en sterke punten van de portefeuille van equensWorldline, verkeren wij in een unieke positie om betaaldiensten van de nieuwe generatie te leveren aan de Baltische bankgemeenschap en op een nog ruimere manier aan de gehele noordelijke regio."

Voordelen van de transactie voor Worldline en waardecreatie

Met deze overname zal Worldline de omzetgroei van zijn afdeling Financial Services vanaf 2018 versnellen dankzij:

• de combinatie van de relaties tussen de lokale markten van FDB en de brede portefeuille producten voor Financial Processing van Worldline, zijn marktaanbod voor DSP2 en zijn oplossingen voor onmiddellijke betaling, evenals zijn diensten met toegevoegde waarde in Issuing Processing (3D Secure, betaalmodulator, selectie van de PIN-code, enz.);
  • de aanzienlijke verrijking van de bestaande portefeuille diensten aan handelaars van FDB voor de aankopende banken door de bredere portefeuille van Worldline, in het bijzonder de mobile wallet voor handelaars, de e-commercediensten, de betaalkaarten, de getrouwheidsprogramma's en de gegevensanalyse;
  •  de versnelde expansie van Worldline in de noordelijke landen, dankzij de recente succesvolle penetratie van FDB buiten de Baltische landen, alsook door de slagkracht van zijn platform.

Een belangrijke waardecreatie wordt verwacht dankzij een globaal synergieplan dat gebruikmaakt van de platformen van Worldline en de lokale competenties en vaardigheden van FDB.

Kalender van de operatie

De afronding van de transactie wordt verwacht in het derde kwartaal van 2017.

Contactpersonen Worldline:

Worldline Investors Contact

David Pierre-Kahn

E-mail: David.pierre-kahn@worldline.com

Worldline Press Contact

Sandrine van der Ghinst

E-mail: sandrine.vanderghinst@worldline.com

Over First Data Corporation

First Data (NYSE: FDC) is een van de wereldleiders in handelfaciliterende technologieën en oplossingen, en levert diensten aan ongeveer 6 miljoen bedrijfsvestigingen en 4.000 financiële instellingen in meer dan 100 landen over de hele wereld. De 24.000 eigenaars-vennoten van FDC helpen ondernemingen, van start-up's tot de grootste concerns in de wereld, in hun dagelijkse handelsactiviteiten door meer dan 2.800 transacties per seconde en $2.200 miljard per jaar te verwerken.

Over Worldline

Worldline [Euronext: WLN] is de Europese marktleider op het gebied van betaal- en transactiediensten. Worldline biedt een nieuwe generatie diensten waarmee zij haar klanten gemakkelijke en innovatieve oplossingen voor de eindgebruiker kan leveren. Als belangrijke speler voor de B2B2C-industrie, met meer dan 45 jaar ervaring, ondersteunt Worldline ondernemingen en administratieve diensten in een zich constant evoluerende markt en draagt zo bij aan hun succes. Worldline biedt een uniek en flexibel bedrijfsmodel toegespitst op een globale en groeiende portefeuille voor de verwezenlijking van end-to-end ondersteuning. De activiteiten van Worldline zijn gestoeld op drie pijlers: Merchant Services & Terminals, Mobility & e-Transactional Services, en Financial Processing Services & Software Licensing met inbegrip van equensWorldline. Wereldwijd werken er meer dan 8.700 mensen bij Worldline. De onderneming realiseert jaarlijks een geschatte pro forma omzet van circa 1,5 miljard euro. Worldline is onderdeel van Atos. worldline.com

• interbancaire compensatie en switching;
  • Issuing Processing en bijbehorende diensten met toegevoegde waarde;
  • beheer van bankbiljetautomaten;
  • verhuur en onderhoud van betaalterminals.

Voordelen van de transactie voor Worldline en waardecreatie

Kalender van de operatie

De afronding van de transactie wordt verwacht in het derde kwartaal van 2017.

Contactpersonen Worldline:

Worldline Investors Contact